Nazca ( 04 ) - Reisverslag uit Nazca, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Nazca ( 04 ) - Reisverslag uit Nazca, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Nazca ( 04 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 September 2018 | Peru, Nazca

Vanmorgen gewekt door een super hard toeterende vrachtwagen die volgens mij zowat onder mijn raam stond!Volgens mijn telefoon was het 05.00 uur.....jeetje, dan nog maar even blijven liggen. Jeanne lag te slapen gezien de diepe ademhaling dus maar even stil zijn nog, wekker staat op 06.30 uur. Das een beetje uitslapen voor ons. Om 6.00 uur waren we allebei wakker. Gedouched en dan is de badkamer van Jeanne. Smorgens is t tijd om te appen, hier nog supervroeg maar in NL in de middag en zijn we weer even bij met het thuisfront.We zitten in een mooi hotelletje, veel planten volop in bloei, gezellige ontbijtruimte en goed ontbijtje....We worden om 08.30 opgehaald en vertrekken richting “ the middle of nowhere” volgens de gids. Daar bedoelt hij de pre-inca begraafplaats van Chauchilla mee, waar zo’n 20 mummies te bezichtigen zijn. Het droge woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat ze goed bewaard zijn gebleven.Na heel wat gehubbel komen we inderdaad aan in een grote dorre woestijnvlakte. We lopen over een uitgestippeld pad langs graven diep in de grond gebouwd van steen metselwerk en op de bodem zitten de mummies. Het is een nogal luguber gezicht, zelfs een klein baby-tje waarvan je zo de teenbotjes kan tellen. Eea is verpakt in een soort van vette katoensubstantie. Onze gids vertelt er echter 100-uit over en is er supertrots op. Zo zijn er verschillende kuilen, sorry, graven met een aantal mummies erin en eten om mee te nemen naar t hiernamaals. Waarschijnlijk denkt men dat er geen maals zijn dus nemen ze eea mee t graf in ! In 1 van de kuilen zitten 2 mummies met lange haren en lijkt het op een scene uit Pirats of the Carribean met Jack Sparrow!! Misschien klinkt t een beetje oneerbiedig maar we hebben er niet veel mee, eigenlijk ook niet met dode dingen....maar met alle respect luisteren we naar de enthousiaste verhalen van de gids. Na een uurtje en zo’n 100 foto’s verder vertrekken we weer. We gaan naar een Nazca lijn kijken, onze gids heeft ons zover gekregen dat we met z’n 4-en voor 50 dollar nog eea gaan bekijken. Natuurlijk weten we dat we een soort van geript worden ondanks dat hij ons wil laten geloven dat we een super aanbieding hebben alleen speciaal voor ons...maar ach laat die man ook wat verdienen.Voor 12,50 $ mogen we een Nazca lijn aanraken. Eerlijk is eerlijk het uitzicht ter plekke is geweldig. Weer wat mooie foto’s verder op naar de aqua delta’s. Deze zijn 2000 jaar geleden gemaakt door de Inca’s omdat er geen water was zijn deze delta’s bedacht om mens, plant en dier te voorzien van water. Hoe het precies werkte is me even ontgaan maar er zit nog steeds water in en men gebruikt het nu voor het land. Mooi gemaakt toch wel en over nagedacht....toen al.Terug naar het hotel en hebben we even tijd voor koffie. Heerlijk aan het zwembad in de tuin en even genieten van een uurtje niks voor we weer worden opgehaald om te gaan vliegen over die mysterieuze Nazca lijnen met al die figuren erin.Het weer is prachtig, de zon schijnt en het is genieten.Om half 1 richting vliegveld. Paspoort controle zelfs, vliegbelasting betalen en wachten tot je aan de beurt bent. Het gaat hier aan de lopende band. Eindelijk zijn we aan de beurt met z’n vieren. Petra heeft al sinds vanmiddag de bibbers, heeft al een kotszakje in haar tas en mogelijk ook 7 kleuren in haar broek en zweetdruppels op t voorhoofd!
Het is een klein 1-motorig vliegtuigje een Cesna nog wat, oh..een 206 zegt Mike nu.....Mike weet dat soort dingen allemaal en houdt zijn harem goed in de gaten! Alles onder controle!
We kunnen er met 4 in en 2 piloten. We krijgen wat instructies, maken foto’s en gaan zitten.....spannend hoor! We stijgen op en dat gaat nog redelijk recht. Eenmaal boven die lijnen worden we een soort van stuntvliegtuig en scheert ie over die lijnen van links naar rechts ( zodat elke kant t goed kan zien ) op en neer, omhoog en omlaag. Een kermisattractie is er niks bij ! Beneden zie je inderdaad heel mooi die lijnen welke uit allerlei figuren bestaan. Van aap tot triangel en nog veel meer. Mooi om te zien en te beleven maar voor Jeanne en mij was 30 minuten stuntvliegen wel genoeg......enigzins groen kwamen we uit t vliegtuig maar gelukkig niet ziek geworden.Petra had weer een angst overwonnen.....en ook niet ziek.Ff bijkomme buiten in t zonnetje voordat we weer terugkeren naar t hotel. Nog even genoten van de tuin en daarna wat gaan eten. Daar we geen kamer meer hebben stond onze koffer al die tijd achter de receptie dus na t eten hebben we onze koffer bij t zwembad op de stoelen gelegd om ons om te kleden en onze rugtas in te laden voor de busreis vannacht naar Arequipa. Gelukkig hebben we slaapplekken, de reis duurt namelijk 10 uur over ca 550 km.
We duimen dat we een beetje kunnen slapen......xxx

• 13 September 2018 - 13:12

Marijke:

Wat super en die mummies gaaf