Nazca-Arequipa ( 05 ) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Nazca-Arequipa ( 05 ) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Nazca-Arequipa ( 05 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 September 2018 | Peru, Arequipa

Heeft iemand ooit eens een poging gewaagd om te plassen op de toilet van een nachtbus? Niet te doen zo leert de ervaring van de afgelopen nacht! De toilet van een vliegtuig is nog een luxe. Allereerst is het hokje zo klein dat je er achterstevoren in moet stappen, liefst met de broek al op de knieën, vervolgens wordt je al nat van de spetters water van het wasbakje ( ook dat zit er nog in ) en dan een poging om te blijven hangen boven de pot en heb je eindelijk een beetje evenwicht gevonden, gaat de bus door de bocht, de rest laat ik aan ieders verbeelding over..haha. Slapen gaat niet echt, je suft wat weg en bent weer wakker, ondanks de luxe stoelen die redelijk plat kunnen. Met meerdere mensen in zo'n bus zijn er altijd een paar snurkers of mensen die menen midden in de nacht nog een uitgebreid telefoon gesprek te moeten voeren. We hebben het allemaal doorstaan en als je de Himalaya Express hebt overleefd dan is de rest nog altijd peanuts. Om 9.00 uur op t busstation en werden we weer netjes opgepikt door een chauffeur die ons naar het hotel bracht. Toch wel enigszins gebroken kwamen we aan en nog misselijk van de thee die naar koffie smaakte. Het erbij geleverde broodje met onbekende substantie hebben we voor de zekerheid maar gelaten voor wat het was. Momenteel zitten we op 2325 meter hoogte, goed km te wennen. Hotelkamer is gelukkig al klaar en kunnen we even de nachtbus van ons afspoelen. Dat worden we weer mens van. Even een stadsplattegrond halen en gaan we met 4 de stad verkennen, heerlijk even in de benen en bewegen. Arequipa, ofwel de witte stad ligt midden tussen spectaculaire bergen en is zo genoemd omdat veel koloniale gebouwen en kerken gemaakt zijn van wit vulkanisch gesteente, afkomstig van de 5822 meter hoge, met sneeuw bedekte vulkaan El Misti. Echt wit is alles niet meer gezien de enorme uitlaatgassen ook hier. Vanaf het Plaza de Amas, een van de mooiste pleinen van Peru, kan je de vulkaan goed zien. Er staat ook een prachtige wit marmeren kathedraal met een Belgisch orgel erin. Het is zeker een fotowaardig plein. We gaan op zoek naar koffie en een broodje en wandelen daarna nog even naar de lokale markt welke niet anders is als alle lokale markten in dit soort landen, niks aan dus behalve de fotogenieke fruitkramen, ter voorkoming van opgespietste caviabeelden zijn we verder gewandeld. Terug op het plein nog op zoek gegaan naar een terrasje voor iets fris maar vandaag was het voetbal, NL-Peru in Amsterdam. Op elk terras stond een tv, de een nog harder dan de ander en iedereen probeerde mensen naar binnen te lokken. We hebben het even vol gehouden maar de herrie was niet te doen. Zeker is dat voetbal hier wel leeft, toen we weggingen was het 1-0 voor Peru. Later bleek dat ze nog hadden verloren met 2-0. We hadden het ze eigenlijk gegund. We wandelen terug naar t hotel en willen nog wat uitrusten, bij aankomst hebben we ons laten overhalen om vanavond naar een buffet te gaan met een lokale dansvoorstelling, 18.30 klaar staan. Eenmaal op de kamer ploffen we op bed en vallen als een blok in slaap. Jeanne schrikt als eerste wakker en moeten we alle moed en energie bij elkaar rapen om ons op te frissen. Ook hier maakt het niet uit hoe laat je de straat op gaat, altijd druk met verkeer. We doen een half uur over een paar blokken. Eigenlijk verwachten we er niet veel van, vaak zijn zulke dingen zo massaal met weinig sfeer en het eten vaak minder. Maar dit overtrof onze verwachting, het was een hele sfeervolle ambiance, lekker warm ( in de avond koelt het hier heel snel af ) het was niet groot en het buffet was echt super, alles vers, warm en heel veel verse groenten, salades, vis. Jeanne en ik waren er helemaal happy mee. De avond werd opgeleukt door de lokale dansgroep die het ook aardig deden. En dat alles voor nog geen 20 euro. Rond 21.00 uur was het afgelopen en dat was ook precies goed, we waren allemaal moe. Taxi terug en back to bed. We verheugen ons op morgen. We hebben aangegeven er morgen met z'n 2-en op uit te gaan. Heerlijk eerst uitslapen en samen op sjouw!

• 10 September 2018 - 03:59

Mandy:

Ge bent zelf ook een snurker