Cuzco ( 13 ) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Cuzco ( 13 ) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Cuzco ( 13 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 September 2018 | Peru, Cuzco

Allebei de klok rond geslapen, dat zegt genoeg. Wel vannacht een paar x wakker geweest. Hier draait momenteel alles om verkiezingen en dat gaat met een hoop kabaal. Van vuurwerk, ook in de nacht, tot hele fanfares en optochten en dan hebben we ook nog de processies die men hier loopt. Honderden mensen die achter elkaar aanlopen en wordt er door vele mannen een baar door de stad gesjouwd wat meer dan 1000 kilo schijnt te wegen. Men vereerd dan Maria. Hier schijnen ze heel veel Maria's te hebben welke allemaal worden vereerd en allemaal een eigen processie hebben.
Ongelooflijk hoe deze mensen aan hun geloof hangen. Ook zie je hier dat mensen meerdere malen per dag naar een kerk gaan, helemaal opgedoft.
Ik moet even niet aan ontbijt denken want mijn maag zit volgens mij nu zo'n beetje onder mijn keel en denkt dit is toch niet de juiste plek.
Ik blijf liggen en baal als een stekker maar mijn lijf bepaalt nu. En ook ik moet naar mijn lijf luisteren....
Jeanne kan wel een ontbijtje aan en neemt heel lief voor mij popcorntjes mee maar ik krijg ze niet weg. Vervolgens gaat ze voor mij met schoon flessewater een muntthee maken met haar dompelaar zodat dat in ieder geval goed kan vallen. Schatje.......
Ik besluit om toch maar even met haar de stad in te gaan, een beetje buitenlucht kan goed doen, hoop ik.
We lopen wat rond, bezoeken een lokale markt waar we nog een tas kopen voor alle gekochte en nog te kopen spullen en doe erg mijn best om me af te sluiten van alle indrukken en mensen die er van links en rechts, voor en achter langs me heen lopen. Na een half uurtje gaan we weer naar buiten. Ik sjok eigenlijk een beetje met Jeanne mee en de pracht van de stad ontgaat me vandaag. We wandelen op ons gemak door en ploffen neer in een goed koffietentje met super uitziende taartjes. Jeanne neemt een koffie met taartje, ik hou het bij een verse jus. Bleh.....geen taartje!!
Dan is de koek op en moet ik echt terug. Op de kamer kruip ik rillend onder mijn dekens en ben zo weg. Jeanne doet haar huiswerk en werkt haar foto's bij.
Een paar uur later gaan we een poging doen om iets te eten, voel me zo slap.
Klinkt misschien raar maar ik had ontzettend zin in een stukje pizza. Waarschijnlijk heeft mijn maag bedacht weer terug te gaan naar zijn oorspronkelijke plek en durfde ik er iets in te stoppen. Alhoewel het maar 3 stukjes pizza waren van de 8 stukken was t wel even lekker na al die tijd zo weinig eten. Voel me weer wat helderder en kan weer een normaal gesprek voeren. Dus lekker wat zitten kletsen. Kleine wandeling terug naar het hotel en moeten we ons door een horde mensen heen worstelen, weer een processie. Het schijnt dat er in Peru op jaarbasis 300 feestdagen en festivals worden gevierd...jeetje, dat is bijna elke dag. De meerderheid hiervan wordt georganiseerd om de dag van een beschermheilige te vieren. Deze maken oorspronkelijk deel uit van de Christelijke kalender tijdens de koloniale perioden maar de feestdagen werden vermengd met de magische religies uit de Andesgebieden.
Vandaar waarschijnlijk zoveel.
Blij dat we ons door alle herrie heen hebben geworsteld.
Rond een uur of 9 terug op onze kamer en nog wat liggen lezen. Allebei in slaap gevallen.

  • 16 September 2018 - 17:45

    Miranda:

    Jeeetje wat een verhalen. Heerlijk om te lezen en nu weer helemaal bij.
    Prachtige foto’s! Hopelijk voel je je morgen weer helemaal fit.
    Dikke kus. X

  • 17 September 2018 - 18:01

    Manola:

    Hey lieverd, ben je al weer opgeknapt? Love you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 24 Sept. 2015
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 107004

Voorgaande reizen:

02 September 2018 - 21 September 2018

Peru

03 Juni 2018 - 23 Juni 2018

Ecuador & Galapagos Eilanden

24 September 2016 - 17 Oktober 2016

Uganda

19 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Curaçao

27 September 2015 - 20 Oktober 2015

China-Nepal-Tibet

Landen bezocht: