Lima - Pisca ( 02 ) - Reisverslag uit Lima, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Lima - Pisca ( 02 ) - Reisverslag uit Lima, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Lima - Pisca ( 02 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 September 2018 | Peru, Lima

Vannacht mogen genieten van overvliegende planes.....gisteravond toen we aankwamen was t donker maar volgens mij ligt ons hotel naast de start/landingsbaan gezien de herrie en het trillen van ons bed...

Rond 06.00 uur waren we klaar met slapen......even rekenen.....+7 maakt het in NL rond 13.00 uur. Oké, dan kunnen we even appen, gister geen puf meer voor en gezien de tijd geen goed plan. We rommelen wat aan, Jeanne doet haar rituelen ( vind t er wel een mooi woord voor ) en om 07.00 uur gaan

we ontbijten. De andere party-peoples zijn ook al wakker. Na de broodjes, eitjes, kaasjes, jammies, thee en sapje worden we opgehaald door de gidsmevrouw van vandaag. Peruaanse Geraldine, schat haar rond de 30.

Praat goed Engels en we gaan het busje in richting de binnenstad.

Dat was weer een hele klus door al dat verkeer en getoeter.

Lima is de hoofdstad van Peru en een grote stad met ongeveer 9,7 miljoen inwoners, da's nogal wat voor 1 stad.

Een stad met veel industrie en kent geen beperkingen wat betreft de ouderdom of vervuilingsgraad van de voertuigen en dat was ook wel te zien en ruiken. De infrastructuur is zwaar achter gebleven vandaar de enorme files. Het historische centrum van Lima is sinds 1988 onderdeel van de Werelderfgoedlijst Unesco.

Nadat we t centrum eindelijk hebben bereikt stappen we ergens uit, gelukkig kunnen we alles in de auto laten.

We beginnen te lopen richting de grote kerk en komen eerst op een plein met allerlei snoep, cocabladeren en armbandjes verkopende vrouwen met kinderen op de rug en mannen met allerlei koopwaar als schilderijen, landkaarten etc. Binnen no-time hangt er weer een hele bende om ons heen als bijen op de honing. Krijg het er altijd een beetje benauwd van......

In de kerk is een mis gaande, 2x per dag en altijd mensen binnen. Men bidt hier ook voor van alles, als je een nieuwe baan wil ga je bidden bij een bepaald beeld en als je dan ook een nieuwe baan krijgt dan ga je weer terug om te bedanken. Zo heb je heel veel heilige beelden met elk hun eigen thema. Erg gelovige mensen hier.

Daarna gaan we naar het klooster van San Francisco met daaronder de catacomben waar naar schatting 25000 mensen begraven liggen omdat Lima nog geen begraafplaats had. De grotere botten zijn in de 20e eeuw gesorteerd door archeologen en liggen in de oorspronkelijke graven. De ruggenwervels bij elkaar, heupen bij elkaar, en schedels bij elkaar. Eenmaal in die diepe catacomben geeft dit toch wel een luguber gezicht. Op sommige plekken worden de schedels decoratief uitgestald....het is toch enigszins spooky!! Zeker ook omdat alles smal, laag en klein is en ook koud. Kan ook niet anders zo diep onder de grond. Foto's maken mag niet. In Jeanne haar hoofd staat bij foto's maken geen woordje "mag niet" dus onze tactiek was....laat mevrouw Geraldine Gids veel vertellen en vooral ondertussen doorlopen zodat Jeanne alleen achter kon blijven om vervolgens stiekem de foto's te nemen....wha!!

Eenmaal eruit waren we toe aan koffie. Mevrouw Geraldine Gids wist gelukkig een lekker koffie tentje.

Daarna nog een eind door de stad gewandeld en werden we weer opgepikt voor de volgende bestemming, het busstation van Lima. Tickets hadden we al, bagage ingecheckt en uurtje later stappen we in een zeer luxe dubbeldek touringcar. We zitten bovenin, goed uitzicht. Benen kunnen omhoog, tafeltje voor je neus, tv-tje erbij en je kan zelfs je tel opladen. De bus rijdt naar paracas in 3,5 uur. Als we naar buiten kijken zien we dat Lima is opgebouwd in de woestijn, heel veel zand. Ook alles zit onder t zand. Bomen zijn toe aan een flinke regenbui.

Lekker relaxed wel, filmpje van Peter Rabbit gekeken, je kan maar ergens om lachen, en Jeanne heeft veel foto's gemaakt. Vanuit daar weer opgepikt en naar Pisco, vissersplaatsje wat overigens te ruiken was, jeetje wat een lucht. En door naar t hotel San Jorge.

Hier blijven we ook maar 1 nachtje. Wel

een kort nachtje want we gaan om 7.00 uur alweer pleite.

We eten met z'n 4-en wat in t restaurant en dan zijn we moe. In bed samen huiswerk gedaan, ik verslag typen en Jeanne de foto's. Morgen weer een nieuwe dag ......

• 04 September 2018 - 11:51

Marie-José :

Jeanne en Monique een hele fijne vakantie toegewenst en wij mogen weer meereizen!!!

• 04 September 2018 - 12:09

Carla:

Hele fijne vakantie ladies. Geniet ervan!
    Leuk om jullie te volgen!

• 04 September 2018 - 12:16

Marijke:

Heel veel plezier dames van het goede leven

• 05 September 2018 - 11:58

Riet Kemps:

Monique ik ben zo brutaal om mee te reizen met jullie. Hele fijne weken en ik verheug me op bekende plekjes.

• 07 September 2018 - 11:27

Mary:

Heerlijk om weer mee te mogen genieten Monique!
    Heel fijne reis

• 09 September 2018 - 06:32

Marget:

Geniet ze samen! Erg leuk om weer te lezen