Coca Canyon ( 8 ) - Reisverslag uit Nazca, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Coca Canyon ( 8 ) - Reisverslag uit Nazca, Peru van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Coca Canyon ( 8 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 September 2018 | Peru, Nazca

Na een beroerde nacht met weinig slaap en een verstikkende koppijn gaat voor Jeanne om half 6 de wekker. Ik zit ondertussen al een paar uur rechtop. Alle goede bedoelingen van de coca blaadjes en snoepjes en de pillen hebben die bij mij niet aangeslagen. Jeanne gaat voor mij een ontbijtje halen, een bakje met banaan en watermeloen...lief. Heb het gevoel dat dat het enigste is wat erin kan blijven op dit moment. Als Jeanne terugkomt van haar ontbijt komt de reisleidster mee met een lieve vrouw van het hotel met een zuurstoffles met kapje en moest ik aan de zuurstof. Na 15 minuten hielp dat wel wat tegen de druk in mijn hoofd. Ben met 2 advils weer in slaap gevallen. Jeanne is met de rest van de groep meegegaan naar de Condors. Jammer dat ik dat moest overslaan maar ik zou het echt niet kunnen. Om half 11 kwam de mevrouw nog een keer naar me kijken, het ging ietsje beter. Niet meer die knallende hoofdpijn....jeetje mijn hoofd voelde echt als de zak chips die gisteren ook al werd opgeblazen door de hoogte. Nog wel druk op hoofd en oren en duizelig, besluit om me aan te kleden en naar buiten te gaan, frisse neus halen. Het is heerlijk weer. Blijf even in t zonnetje zitten en probeer wat te appen met het thuisfront en weer een verslagpoging te doen. Als ik me rustig hou dan gaat t wel. Jeanne is rond 13.00 uur terug met een hele tas vol gekochte spulletjes en supermooie foto's. Canon del Colca is een kloof met een indrukwekkende diepte van 4000 meter en daarmee 1 van de diepste kloven ter wereld. Dit is het leefgebied van de gigantische condor en tegen de steile wanden bevinden zich veel condornesten. Verslag van Jeanne; 18.30 zijn we vertrokken met het busje en hebben we Petra en Mike opgehaald in Chivay en daar hebben we hele mooie foto's gemaakt van prachtige beelden, speciaal gestopt voor mij. Onderweg zijn we heel veel vee tegen, gewoon midden op de weg en moesten we stoppen tot alles was overgestoken. Daarna richting de Colca canyon en zijn we op verschillende plekken gestopt voor mooie foto's met uitleg over de plateau's welke al eeuwenoud zijn. Het is een soort van irrigatie systeem. Onderaan was t water en als t regende viel dat van het ene op t andere plateau en gebruikte ze stenen om het water te geleiden. Op verschillende plekken weer gestopt waar lokale mensen in traditionele kledij hun waren verkochten. Ik heb eea ingeslagen en moest stoppen want uiteindelijk moet alles in die koffer mee terug. We komen aan bij Maca, een Andean gemeenschap. Deze gemeenschap heeft een aardbeving ervaren in nov 1991 waardoor er een hele grote scheur is ontstaan in de bergwand en daarna dwars door het dorp, wat uiteindelijk onbewoonbaar werd doordat het zakte en nog steeds zakt, elke maand een paar cm. Dus de bewoners hebben een nieuw dorp verderop gebouwd. Dan passeren we nog bergwanden waarin de bevolking hun doden begroef, arm of rijk maakte niet uit. Dan komen we bij de Colca Canyon aan. Vanaf de bus gingen we lopen naar een plateau waar we konden staan met een uitzicht op de Colca Canyon. We hebben er een tijdje gestaan en we werden overweldigd door de condors die over onze hoofden scheerden, links, rechts, voor ons langs, zeker een stuk of 12 en heb ik prachtige foto's kunnen maken. Het was echt fenomenaal. Daar zijn we zeker 1,5 a 2 uur gelopen en zijn we terug gegaan naar de bus...heel langzaam want de hoogte gaat ons parten spelen. We zijn nog naar de gedenkstenen geweest op 3500 meter hoogte en bezoeken we nog een lokaal klein marktje. Onderweg terug stoppen we nog op diverse plateau's voor foto's en zien we ook nog een fruitmarktje en een hele mooie indiaan waar ik wel iets moest kopen...een coca canyon steen en natuurlijk een paar foto's. In Yangue heb ik nog foto's gemaakt van een mooie kerk. Terug naar Chivay voor de lunch en weer terug naar Mamayacchi ons hotelletje. Rond 14.00 uur was ik weer terug en gelukkig was Monique weer een beetje opgeknapt. Ja, Monique was gelukkig weer onder de levenden en samen hebben we nog genoten van het schitterende uitzicht en een theetje gedronken. Toch nog maar even op bed gaan liggen, gegeten, koffer weer ready voor take-off en naar bed. Hopelijk gaat de nacht beter als de afgelopen......


  • 10 September 2018 - 04:19

    Mandy:

    Goed voor jezelf zorgen mam!!

  • 10 September 2018 - 19:41

    Judith:

    doet u voorzichtig mevrouw?! Hopelijk knap je snel op lieve schat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 24 Sept. 2015
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 107056

Voorgaande reizen:

02 September 2018 - 21 September 2018

Peru

03 Juni 2018 - 23 Juni 2018

Ecuador & Galapagos Eilanden

24 September 2016 - 17 Oktober 2016

Uganda

19 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Curaçao

27 September 2015 - 20 Oktober 2015

China-Nepal-Tibet

Landen bezocht: