Kathmandu 1 - Reisverslag uit Chhetrapati, Nepal van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Kathmandu 1 - Reisverslag uit Chhetrapati, Nepal van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Kathmandu 1

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Oktober 2015 | Nepal, Chhetrapati

Heerlijk geslapen vannacht, lang geleden, voelen ons zelfs fit! Wat fijn dat we na 2 weken eindelijk geen last meer hebben van de hoogte! De badkamer is not fun...dalijk toch maar iets van zeggen, eerst ontbijtje! Er kan toch niks op tegen de ontbijtjes van Dunya....dus maar weer 2 eitjes en thee. Goed genoeg ! Om kwart voor 9 zagen we een hele grote groep weggaan en dachten onze kans maar te grijpen door meteen een andere kamer te vragen...Jeanne deed haar best en we kregen een andere kamer die was alleen nog niet klaar....we konden nu meteen onze spullen er vast neer zetten en als we dan terug waren was de kamer clean! In 10 min hadden we al onze spullen van verdieping 1 naar 2 en wat een verschil, nu wel een " de luxe room " !! Zelfs met bad en balkon! Superblij met deze wissel! Vlug naar beneden en stond daar een alleraardigst " meisje" ons op te wachten. Na de mannelijke gidsen was dit ook wel leuk, de chauffeur was mannelijk maar misschien niet zo verkeerd voor het verkeer, je ziet hier ook geen vrouwen rijden?!
Wat je wel ziet zijn busjes vol mensen, helemaal vol gepropt tot op het dak toe, levensgevaarlijk! Even later blijkt waarom.....sinds de aardbeving is de benzine, diesel op de bon en heeft de regering er een Quote op gezet met als gevolg dat er rijen dik auto's en busjes langs de kant staan als in een soort lange file wachtend om te kunnen tanken, soms voor zelfs 2 dagen! Gidsen hebben er last van, ze hebben auto's nodig om toeristen rond te kunnen rijden. Toerisme is al veel teruggezakt sinds de aardbeving en deze mensen moeten ervan leven!
Deze dag zal een van de onvergetelijkste worden. Door alle drukte heen onderweg naar Monkey Temple, Swayambhunath. Ligt bovenop een heuvel met maar liefst 365 trappen omhoog, " would you like the long or the short way up " short way is with the car and a few staps.....uuhhh, doet U ons maar de shortway, we moeten nog een hele dag mee, lieve dame van 25 !!!! Monkey Temple is een symbool voor Nepal, de Stupa is een belangrijk bedevaartsoord voor veel pelgrims. Hier wordt o.a. de verjaardag van Buddha gevierd en Gunla, een festival wat een maand lang duurt, en Lhosar, Tibetaans Nieuwjaar. Vele mooie tempels en ook veel ingestorte, echt heel indrukwekkend. En natuurlijk zoals het zijn naam eer aan doet lopen er honderden apen, mama-apen met kleine baby's, grote dikke opa-apen! Alles slingert en springt er rond, zo mooi om te zien, alsof het allemaal van de monkey's is en de mens wordt getolereerd! Ze zijn daar heilig. De Shantipur Temple bestempeld hun geloof als mysterieus, binnenin zou iemand ( Tantric Shantikar ) leven die zich in leven houdt met meditatie al vele eeuwen, prachtig mooi hoe deze mensen zo vast houden aan hun geloof en wat voor kracht hen dat brengt. Ondertussen zijn we weer een cd rijker, Jeanne een klankschaal en ben ik verliefd geworden op " singing bowls" 7 klankschalen voor elk chakra 1. Als je ze naast elkaar zet hoor je do-re-mi-fa-sol.....te gebruiken voor thuis of in de praktijk....dus voor wie mij volgt....!!!!!!
Helemaal blij met onze aangeschafte spullen ( wel een kilo of 5 te sjouwen ) en Jeanne haar afdingspel lopen we tevreden door, genietend van alles wat er te zien valt. Vele mooie winkeltjes waarvan we uit elk winkeltje wel iets mee zouden willen nemen. Je ziet dat de mensen het moeilijk hebben en graag willen verkopen, vrouwen met allerlei sieraden die echt geen drol kosten lopen je achterna en proberen je te paaien met Nederlandse woorden die ze hebben opgepikt....mooi mooi, niet duur, mevrouw kijken!! Ja....je zou zo van iedereen iets willen kopen maar dan wordt het weer een tas erbij!! Dat gaat m niet worden.....we zijn echt onder de indruk en zijn het er samen over eens....Nepal is indrukwekkender dan Tibet, ondanks de mooie tempels, dit is een hele andere energie, je voelt het gewoon !!