Murchison Falls (7) - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Murchison Falls (7) - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Murchison Falls (7)

01 Oktober 2016 | Oeganda, Hoima

Lekker geslapen ondanks grote kuil in matras, Jeanne heeft maar paar uurtjes geslapen. En vanmorgen ging de wekker weer om 05.00 uur. Toch erg vroeg hoor..... 05.45 moesten we aan t ontbijt zitten. Vanochtend gaan we met de pond over de Nijl om naar de andere kant van Murchison te komen. Schijnbaar moet je dan echt op tijd bij de pont zijn anders kan je een uur wachten en dat was 07.00 uur. Frank wilde dat we echt op tijd weg konden....dus vroeg aan t ontbijtje en op tijd weg.....het was druk bij het ticket kantoortje, rijtje auto's maar Frank moest al lachen.....hij had de tickets voor vandaag gisteren al gekocht, lol dat hij had....hahaha, ik ben blij...zegt ie dan !!
Met de pont is een klein kwartiertje en er passen maar 10 auto's op. Geen enkele preventie, geen reddingsvesten helemaal niks, kan hier allemaal!
Als we zinken zijn we goed voer voor de nijlpaarden en de krokodillen want daar barst t er hier van. De nijlpaarden liggen vaak in groepjes bij elkaar in het water met een stuk van hun rug en hun kop boven water, lekker aan t dobberen.
Krokodillen zie je sporadisch omhoog komen om vervolgens weer onder te duiken.
Aan de overkant gekomen kregen we weer een gids mee Sam, jonge vent met ook van die mooie witte tanden die veel lachen en met veel passie kon vertellen over het wildleven hier. Wat meteen opvalt is een hele andere natuur dan aan de andere kant, heel veel bomen, veel groen en de dieren hier zijn meer gewend aan rondrijdende auto's, ze blijven namelijk gewoon op de weg staan, olifanten, giraffen, aapjes, hertjes van alles.....
Het is ook hier weer zo prachtig en adembenemend mooi. Daar zijn we t allemaal over eens.
Terug weer met de pont na 2,5 uur, we moesten even wachten op de pont en konden allemaal uitstappen. Naast ons stond ook een auto met de ramen nog open, ons was al verteld dat de ramen en het dak dicht moesten. Komt er een moederbaviaan met een kleintje op haar rug aangerend, grist door t open raam van de andere auto naar een soort van koektrommel en jat er een pakje koekjes uit die ze vervolgens heel kundig aan t open peuteren was om meteen alle koekjes naar binnen te duwen.....dat had ze vaker gedaan, duidelijk! De mensen van de auto waren helemaal verbaasd. Komt er ook nog iemand met een banaan in z'n mond aanlopen en die wordt ook nog eens vakkundig gejat....haha....het gezicht van die man was werkelijk komisch.... Maar ja wie gaat er dan ook met een banaan buiten lopen als je weet dat er bavianen rondlopen !!
Pontje weer over de Nijl en terug naar de lodge. Om half 1 gaan we lunchen en daarna staat er een safari boottocht op t programma van 4-5 uur......nu richting de Delta gebieden.
Jeanne was helemaal toto van gisteren, slechte nacht en vanochtend vroeg op en vroeg weer weg dus hebben we besloten om vanmiddag niet mee te gaan ondanks de smeekbede van onze Frank.... Die is echt zo gek als een deur. Maar we kunnen wel lachen met hem....
Lekker geluncht en daarna kwam de boot beneden aan het restaurant iedereen ophalen, we hebben ze mooi uitgezwaaid en zijn lekker ons eigen ding gaan doen, jeanne is lekker even gaan bijslapen en ik ben in het zitje voor de lodge gaan zitten met een boek....heerlijk genieten, even met jezelf zijn. Ondanks dat we echt een leuk groepje hebben is t ook best vermoeiend en kan je maar eens even jezelf willen afzonderen, even geen prikkels van anderen. Dus goede keus voor onszelf geweest.....
Wat dan ook best wel spannend is is dat als je zo buiten zit en dan echt gewoon middenin de rimboe en je bent helemaal stil dat je van alles hoort en ziet.....een rhino hoorde ik ergens in de buurt knorren, aapjes met kleintjes op hun rug lopen voorbij, van alles vliegt er rond en als je echt kijkt dan is alles even mooi en voel ik me zo gezegend dat ik hier kan en mag zijn. Met al die grote bomen en de prachtige natuur, alles is zo mooi groen hier, en alle beesten van groot tot klein maken dat je je zelf hier erg als een geaccepteerde gast voelt.....
Ondertussen was onze hut veranderd in een zweethut en werd Jeanne er zo'n beetje uitgestoomd.....
Lekker samen buiten zitten kletsen en omdat we allebei zin hadden in koffie zijn we naar de pool gelopen. Batterijen opladen van telefoons of camera's moet je allemaal bij de bar doen dus die ligt altijd helemaal vol met allerlei opladers, hutten hebben stopcontacten. Dus die ook maar weer even aan de lader.....
Bij het zwembad was t heerlijk, beetje wind, koffie erbij, mijn verslagen doorgestuurd en even appen met NL. Jeanne met Lorenz die de hele dag bezig was geweest met zijn rieten dak en ik met Johan die vandaag een weekendje gaat duiken, ook even ontspannen! Onze lieve mams past een weekendje op Baloetje en Marley......
Morgen is het 1-10 en zouden we eigenlijk samen een feestje hebben, dan bestaan onze bedrijven officieel precies 10 jaar....dan hebben we allebei maar ons eigen feestje en pakken we morgen maar een borreltje.
Mandy heeft haar 1e verslag on line gezet en ondanks dat t best wel heftig was zo ziek weg moeten gaan ben ik
keitrots op haar dat ze er met zoveel positiviteit mee kan omgaan, petje af!
En voor mezelf ook fijn, voelt een stuk rustiger.....
Ondertussen kregen we een bakje popcorn op de tafel en binnen no-time kwamen er van alle kanten aapjes aan, schattig om te zien maar volgens mij zijn ze zo vals als wat.... 1 beet en je kan naar t ziekenhuis. Allemaal gingen ze drinken bij het zwembad, ook duidelijk aan mensen gewend.
Ondertussen half 7 en zijn we terug gelopen, omgekleed en naar de bar. Vanavond hebben we bbq. De anderen waren ook weer terug en keimoe. Blij dat we lekker hier zijn gebleven.....
Alles is goed verzorgd, steeds krijgt Jeanne haar glutenvrije maaltijd en ik de vegetarische.....complimenten.
Ook voor Frank want die zorgt goed
voor ons ondanks dat we hem veel
plagen. Hij zegt steeds lekkere kippetjes en noemen we hem een stout haantje, heeft ie weer wat nieuws geleerd! Ook was er een Afrikaanse dans met muziek....dit is even echt vakantie ontspanning! Wij zijn blij....
Nog wat nagekletst en terug naar de hut ( met begeleiding ).
Morgen 8.00 uur ontbijt en 9.00 weer on the move.....richting Lake Albert.