verboden stad - Reisverslag uit Lhasa, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu verboden stad - Reisverslag uit Lhasa, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

verboden stad

Blijf op de hoogte en volg Monique

29 September 2015 | China, Lhasa

Vannacht hebben we redelijk kunnen slapen, goed bed, wel erg warm op de kamer, airco hebben we niet aan durven zetten, mogelijk waren we dan niet meer wakker geworden, wat een vies ding. Ontbijtje om 7 uur was goed te doen, gekookt eitje, geroosterd brood, yoghurt uit een gesloten bakje en een banaan....we doen alles maar op veilig. Om 8 uur werden we opgehaald door
Mr China, er ging nog een stel mee ook uit NL. Auto in en op weg naar de verboden stad, stad van de keizer, gebouwd midden in de stad, helemaal voor de keizer zelf, nu is het een toeristische attractie. De weg ernaar toe verliep ook weer op z'n chinees, gaspedaal, rem, toeter in de hoogste stand, links, rechts, voor, achter overal auto's, fietsen, scootertjes, goed dat we een licht ontbijt hadden! Helaas regende het nog harder dan gisteren, goeie test voor de regenjas en de schoenen...oké, no water inside, lots of water on the outside! Verboden stad is 1 en al tempel, van groot tot klein, van party- tot gebedstempel. Deze keizer had voor elke gelegenheid een tempel gebouwd en als hij spullen zat was kwamen die in het keizerlijk musseum, van theepot tot haarspeld. Door de regen liep echt iedereen met een paraplu en was t een bonte variatie aan paraplu's. De gemiddelde chinees is klein van stuk dus was t oppassen voor de stekende paraplu's, ze lopen namelijk gewoon door. Onze gids was licht autistisch. kan natuurlijk ook kn china alleen waren wij er niet zo blij mee, thee drinken buiten het geplande schema dat kon niet en dingen vragen die buiten zijn standaard verhaaltje vielen was ook erg moeilijk. Na compleet te zijn verregend hadden we nu toch echt zin in iets warms echter moesten we eerst naar een katoenfabriek ( zo'n verkooppraatje waar een gids dan evt een fee van krijgt) Verplicht rondje gedaan...op zich wel interessant om te zien waar deze katoen vandaan komt en bewerkt wordt Alleen maken ze er miljoenen rups-vlinders voor dood....dus geen dekbedje voor ons! Eindelijk lunch, gelegenheid vol met chinezen en super lawaai, duurde even voor men begreep " no meat" maar uiteindelijk was de lunch lekker en nodig! Hup terug in de auto en volgende....een park, zo dat was even tot rust komen, heerlijk, mooie bomen, natuurlijk even voelen, wat een energie, we kwamen even bij van alle drukte, hier hadden we wel een middagje kunnen blijven maar dat zat niet in de planning, teaparty! Die was ook wel leuk sn lekker, gemaakt zoals t schijnbaar hoort, ruiken, van t ene in t andere kopje en proeven. Toen moesten we in alle haast weg want om 5 uur zouden we worden opgehaald voor onze treinreis naar Lhasa! Oeps...hadden wij niet morgen in ons hoofd ?! We waren nu al van de leg door al dat geswitch en de drukte. Vlug terug naar hotel, maar dat zit er niet in. Volgens mij gaat iedereen tegelijkertijd de weg op hier...file! Zelfs dan zijn gaspedaal, rem en toeter favoriet! Half 4 in hotel, koffer herstructureren voor in de trein, 16.45 beneden. Klaar voor de volgende uitdaging: station Beijing.