De Trein - Reisverslag uit Lhasa, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu De Trein - Reisverslag uit Lhasa, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

De Trein

Blijf op de hoogte en volg Monique

29 September 2015 | China, Lhasa

Alleraardigste meneer die ons kwam ophalen en naar het station bracht. Helaas kregen we te horen dat het niet mogelijk was een softsleepcoupe te boeken, die hadden we nl besteld. Daar lig je dus redelijk comfortabel en met maar 4 personen. We kregen er geld voor terug, dus geen softsleeper. Verder kregen we een briefje mee met de chinese tekst dat er een bed geruild moest worden.....bleek dat we niet in 1 coupe lagen maar dat zou geen probleem zijn met dit briefje. Oké dan maar, we hadden toch geen keus..grumpf! We werden begeleid tot aan de poort, verder kon de aardige meneer niet. Uitdaging....station ! Mijn hemel, muy grande, zoveel mensen! Goed op je spullen letten en de juiste gate zoeken, off we go. Hey...Starbucks! Na een hele dag zonder koffie zijn we hier toch even gestopt en genoten van een heerlijke koffie!! Snel door naar wachtruimte 3. Wat een mensen wat een drukte...dagje efteling in het hoogseizoen is er niks bij! Voor deze 2 supergevoelige mutsjes een hele uitdaging....Chinezen kennen namelijk geen eigen ruimte, althans niet die van de ander, die nemen ze gewoon in, ze staan zowat tegen je neus aan! Paar boodschappen gedaan en in de superlange rij staan wachten voor er een klein poortje open zou gaan...ook zoiets als in de efteling, als je met de 8-baan gaat en je weet niet wanneer ie precies wegvliegt....en dan ineens, een 8baan vol chinezen, links, rechts, voor achter. We gokken op coupe 2, iemand briefje in de hand geduwd maar die kon of wilde ons niet helpen, dan maar op bed gaan zitten tot er vanzelf iemand komt, wat een klein hok zeg...en geen 4 bedden maar 6 !! Na veel gedoe is het uiteindelijk niet gelukt, ook niet met het briefje, en na alle zweetdruppels waren we er klaar mee. Gewoon bij elkaar en niet anders, uitdaging ; kom voor jezelf op, ook al snapt geen enkele chinees je!!