Ingapirca - Cuenca ( 13 ) - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Ingapirca - Cuenca ( 13 ) - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Ingapirca - Cuenca ( 13 )

15 Juni 2018 | Ecuador, Cuenca

Na een lekker ontbijtje, geserveerd aan tafel, alles weer de bus in en rijden we naar de Inca ruïnes van Ingaparca, in het quechua, de taal van de inca's, betekent dat incamuur. Al voor de tijd van de inca's was dit een belangrijke tempel waar echter van veel stukken alleen nog maar de fundering staat. Het stuk van de zonnetempel was wat hoger en hier kon je ook goed zien hoe men de grote stenen gewoon op elkaar had gestapeld en snap je niet dat het zo stevig staat, zonder cement of iets. De hele stenenformatie is wel apart om te zien. Verder hadden ze verschillende originele Inca stenen die gebruikt werden voor van alles zoals een grote rots met daarin allemaal gaten, grote en kleine, daar deed men water in en kon men zo de stand van de maan zien en wanneer t de beste tijd was om kinderen te maken. Een soort van natuurlijke kalender eigenlijk......
We hebben er een uurtje rond gehobbeld en eenmaal terug in de bus zijn we richting Gualaceo, een voormalig mijnstadje, gereden, erg kleurrijk stadje en de lokale markt is er zeer bekend en ook een soort van ontmoetingsplaats. Lokale mensen eten er met z'n allen, overigens is het een overdekte markt, soort van grote hal met 3 verdiepingen, beneden groenten en fruit, dan eettentjes en vlees met ja hoor....hele varkens aan het spit. Bleh.....iedereen loopt er druk door elkaar heen en vrouwen allemaal in originele klederdracht. Dat maakt het geheel erg kleurrijk, ook de enorme hoeveelheid groenten en fruit. Wat dan meteen weer een afknapper is....ja je raadt t al, de vleesafdeling.
Hier zagen we voor het eerst hoe de Ecuadorianen hun delicatesse bereiden: cavia.....het vel wordt eraf gehaald en de cavia wordt in zijn geheel op een stok gespietst en vervolgens in het vuur gehouden.....JEKKES!!
Johan moest mij weer eens meetrekken.......
Blij dat we weer in de bus zaten.....ik was ook niet de enigste waarvan de maag in de knoop zat.
We rijden door naar Cuenco en onderweg ben ik half in slaap gevallen even weg van alle indrukken......echter toen ik mijn ogen weer open deed waren we gestopt in een ander klein dorpje waar er langs de weg wederom bij elke tent een varken aan de spiets hing ( daar stond t dorpje om bekend ) en tot overmaat van ramp waren er bij ons ook nog mensen in de bus die van dit tafereel foto's wilde maken!!
Auto's, vrachtwagens en allerlei soort van verkeer stopt langs deze tentjes en wordt er aan het raam een stuk varken met wat groenten geserveerd......nou dat was wat men wilde fotograferen en vervolgens was onze uitkijk die varkens....wederom bleh!
Je weet t als je naar dit soort landen gaat maar toch telkens vindt mijn maag en mijn hart t geen prettig aanzicht......ik vraag me dan ook steeds af hoe deze beesten aan hun eind komen......
We rijden gelukkig snel weer verder en komen aan in Cuenco.
Het is er ontzettend druk met auto's, bussen, taxi's, brommers, alles rijdt weer door elkaar en er is geen regel aan vast te knopen wie nou wanneer voorrang zou hebben. We rijden naar een hoog punt waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en zien daar hoe groot Cuenco is.....heel groot. Ondertussen wordt t al donker en rijden we door alle drukte naar ons hotel Victoria, middenin de stad. We moeten vlug de koffers uit de bus halen want we blokkeren de hele straat en stoep. Mooi chique hotel. We krijgen een kamer beneden aan het water in een mooie tuin.
Koffers gedropt en boven in t restaurant wat gegeten....heerlijk!
Rond een uur of 9 terug naar de kamer waar ik nog heb zitten typen en Johan al vrij snel vertrokken was.....
Ondanks dat we niet veel gelopen hebben vandaag is t in de bus zitten en alle indrukken opdoen best wel vermoeiend, gelukkig hebben we zo'n beetje een vaste plek in de bus omdat dat de enige plek is waar Johan zijn lange benen een beetje fatsoenlijk kwijt kan. Morgen hebben we een vrije dag, vinden wij altijd heerlijk, en gaan we Cuenca verkennen.
Oh ja......foto's kunnen shockerend zijn.....grumpf!

• 18 Juni 2018 - 13:25

Mary:

Zou wat voor mij zijn. Die cavia's aan t spit.
    Zeker blehhhhhhh

• 18 Juni 2018 - 19:45

Mandy En Victop:

Aaaahw zielig die diertjes!