Gyantse - Reisverslag uit Zhayu, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Gyantse - Reisverslag uit Zhayu, China van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Gyantse

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 Oktober 2015 | China, Zhayu

8.30 vertrokken, de chinese autoriteit heeft besloten dat er geen bussen toeristen mogen rijden zonder dat er een officiele politieman mee gaat, dus die moesten we ophalen! Daarna nog een groot aantal controles gepasseerd alwaar de politieman met een documentje naar buiten ging terug kwam met een legermeneertje die checkte de bus om te kijken of we niemand onder de stoel hadden verstopt en konden we doorrijden. Ook langs de weg zie je de chinese propaganda....jammer. Overal zie je chinese vlaggetjes hangen en grote chinese reclameborden.
Langzaam gingen we de hoogte voelen, om 11.00 uur zaten we op 4700. Dat na een half uur alleen maar haarspeldbochten, vandaar die 8 uur. Het voelt een beetje als een achtbaan en je het gevoel hebt in de bocht rechtdoor te vliegen..en vervolgens toch ineens de bocht neemt Poeh...bovenop een berg ergens gestopt om te plassen, dat was echt verschrikkelijk, zoiets vies hebben we nog nooit gezien. Een gat met daaronder een kelderachtig iets waar dan alles invalt, alleen al bij het zien kreeg je al braakneigingen, moesten we er ook nog bovenhangen! Als je maar echt moet plassen! Stop op 4794 bij de Khamba La pas; daar had je een mooi uitzicht en de lokale bevolking probeerde geld te verdienen aan de enorme grote Mastiff honden waarvan ze de kraag rood hadden geverfd! Je kon er met 1 op de foto en daar natuurlijk voor betalen, echt zielig dus daar deden we niet aan mee! Even later kwamen we bij het Lake Yamsrok Tso, 1 van de heilige meren en prachtig hemelsblauw, nog nooit zo'n mooi blauw gezien! Overal waar je stopt verkoopt de lokale bevolking op kraampjes of uit tasjes hun spulletjes. Afdingen is dan een spel en je moet meespelen anders is men zelfs beledigd! Je moet zeker de helft eraf bieden anders ben je een dief van je eigen portemonnee! Jeanne is er erg goed in, die kan voet bij stuk houden en krijgt het uiteindelijk voor elkaar. Ik vind t al snel zielig voor die mensen...heb mijn Tibetaanse vlaggetjes kunnen scoren en ze waren 10 Yan, dat is € 1,50.....dat vond ik ze wel waard. Daarna heb ik nog een stuk Tibetaanse berg kunnen scoren voor zelfs minder dan de helft. Jeanne had nog wat mooie schaaltjes....er liggen zoveel mooie dingen, maar ja, alles moet ook mee in de koffer!!
De volgende stop was de Yarlung Tsangpo river, ook schitterend, dit was turquoise blauw van kleur en ook erg mooi, ook hier weer volop koopwaar. Mensen zijn wel alleraardigst.....niet opdringerig. Doorgereden en rond een uur 4 in Gyantse waar we het Pelkor Chode klooster bezocht hebben, mooi klooster waar we ook niet binnen mochten fotograferen, op sommige plekken wel maar daar moest je dan voor betalen. Het telt maar liefst 108 altaren ( heilig getal ) en maar liefst 100.000 verschillende budha's. Vrouwen waren mee aan t helpen met het verbouwen van de stupa, monument voor verering van de doden. Daarnaast lag een tibetaans wijkje waar mensen woonden. Prachtig om te zien dat men zo gelukkig kan zijn met zo weinig, vee staat gewoon voor het huis of loopt door de straat net als de honden, van de poep maken ze leem voor de huizen, zo simpel en toch zo
mooi, natuurlijk waren wij met z'n allen weer een lopende attractie! Daarna zijn we naar t hotel gegaan, Jianzang hotel, goed hotel, ergens gelezen dat er geen warm water zou zijn maar je moet gewoon de kraan 5 min aan laten staan, Jeanne was op en heeft lekker in badje gelegen, kan een mens toch weer van opknappen! Goed kunnen eten en de rest ging nog even het stadje in maar wij sloegen deze even over!
De ouwetjes gingen plat ........