Amazone - Banos ( 9 ) - Reisverslag uit Baños de Agua Santa, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Amazone - Banos ( 9 ) - Reisverslag uit Baños de Agua Santa, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Amazone - Banos ( 9 )

12 Juni 2018 | Ecuador, Baños de Agua Santa

Op tijd op, laatste spullen in de koffer, die moest voor t ontbijt aan de deur staan. Weer werden die opgehaald door de kleine meneertjes om vervolgens weer helemaal naar beneden te worden gesjouwd, 3 tassen pp indien mogelijk, blijf me er ongemakkelijk bij voelen.
Na t ontbijt afscheid genomen van erg lieve en gastvrije mensen om vervolgens het pad weer af te lopen richting de bus, koffers en tassen waren er ondertussen al. Busje weer in en daar gaan we weer! Paar uur onderweg naar Banos.......
We rijden door t dal van de Rio Pastaza, een mooie route met vele watervallen die in diepe ravijnen kletteren.
We stoppen bij de Pallon del Diablo, 1 van de grootste watervallen uit de omgeving. We kregen de keus, lange wandeling of kortere wandeling, Johan deed de langere en ik de kortere, smile!! Ook de kortere had pittige klimstukken erin zitten maar t uitzicht was erg mooi, wat een natuurgeweld ! Vanaf de berg met prachtige rotspartijen kletste het water keihard naar beneden om vervolgens met een aantal draaien beneden terecht te komen. Via die rotspartijen waren enkele paden aangelegd en kon je het geweld van dichtbij bekijken, best wel gevaarlijk op sommige punten. Daar wij de kortere versie hadden belanden wij op een ander gedeelte dan de groep met Johan.....wij stonden hoger en hadden zicht van bovenaf, erg hoog overigens, heb niet snel hoogtevrees maar hier naar beneden kijkend begonnen mijn knieën een eigen leven te lijden. Kon je ook nog langs een gammel uitziende trap van de ene rots naar de andere rots lopen over een enorme diepte en vrij steil naar beneden.....uhm, mijn knieën weigerden dus die hebben we maar overgeslagen. Een aantal hebben zich eraan gewaagd maar ook zij lieten de rand van de brug niet los.....
Johan was met de lange wandeling wat meer beneden terecht gekomen en stond letterlijk tussen t natuurgeweld. Van bovenaf hadden wij er goed zicht op....en je moest langs een stuk lopen waar je zeker nat zou worden door t enorme gespetter van al dat vallende water...dus stond ik met mijn fotocamera in de aanslag om dat vast te leggen maar Johan floepte zo snel de hoek om dat mijn fotocamera alleen maar stomend water in beeld had. Watje....hahaha!! Stukje verder kwam ie weer tevoorschijn op een brug ver van t gespetter. Terug naar de bus en op naar de lunch, was niet zo'n succes. Johan had van te voren al door moeten geven wat we wilde eten. Keuze uit vis of kip. Daar ik gisteren een visfilet op had die erg lekker was, hier hebben ze veel zalmforellen, dacht Johan doe maar de vis dan voor mijn schatje.
Nou dit schatje had t even zwaar met de vis, allereerst werden ze uit een bak geschept mee naar achteren genomen, dood terug en buiten op een bbq gemikt....en je raadt t al, alles zat er nog aan.....het heeft me jaren geduurd om vis te gaan eten en dan alleen nog maar witvis en zalm, zonder hoofden dus en daar lag dus die vis op mijn bord...iej!
Maar oké, een poging gedaan om tussen de graten door wat witvis eruit te peuteren maar na een kwartier had ik genoeg van de aanblik! Bleh.....
Bus weer in......verder. Na een uurtje rijden kwamen we bij een heel mooi uitzicht en zijn we gestopt voor wat foto's.....er was een kabelbaan van de ene kant van de rotsen naar de andere kant, over een heeeeel diep ravijn! Leuk zeiden wat mensen zullen we...!!
Het zag er idd leuk uit, zo'n oranje bakkie, mogelijkheid voor 8 pers en met een snelle vaart naar beneden en weer omhoog, onderweg even stilhangend langs een waterval.....naar beneden kijkend kregen mijn knieën wederom
de neiging om hun eigen ding te doen als zijnde....no way zo naar benee!!
Maar heb een deal met ze gemaakt door niet in t 1e bakkie te stappen maar dat eerst maar even te bekijken!
8 x iemand in t oranje bakkie...en daar gaat ie, het ziet er wel leuk uit en t lijkt me een mooi gezicht.... maak een nieuwe deal met mijn knieën die er nog
niet van overtuigd zijn en laat bakkie 2 met nog een keer 8 pers ook gaan...
Die komen ook goed aan....oké, nu zijn er nog maar 6 pers over voor bakkie 3, vooruit dan maar....we stappen in, dat wiebelt al als een gek en plant me vervolgens tegen Johan aan, voelt iets steviger hahaha....1,2,3.....daar gaat ie, wauw, dat gaat hard, mijn haren waaien alle kanten op maar t is idd een prachtig uitzicht, we hangen stil bij de waterval voor foto's en bovenaan stap je uit op de andere berg en kan je er even rondkijken terwijl bakkie 1 weer terug gaat. Hele ervaring, mijn knieën zijn toch ook wel blij uiteindelijk weer veilig terug te zijn, maar I did it!
Rond een uur of 4 arriveren we in Banos, op 1800 mtr gelegen op de flanken van de actieve Tungurahua (keel van vuur) vulkaan, in een groene omgeving van suikerrietvelden en bosrijke heuvels. Banos dankt zijn naam aan de vele watervallen en stomende baden. Het is een levendige stad die vooral leeft van toeristen die voornamelijk levensmoe zijn haha, je kan er extreme sports doen, als raften, van kliffen af springen, op enorme hoogte schommelen over een ravijn heen.....en nog veel meer van dat soort dingen...nou, mijn knieën hadden t wel gehad en schoten bij de gedachte alleen al op slot, haha!
Verder is er een groot uitgaansleven, veel barretjes en discotheken. Winkelstraten en eetgelegenheden, ziet er gezellig uit! We rijden een rondje door dit stadje om ons een beeld te geven en eindigen bij ons wederom spa-hotel Monte Selva. Ziet er ook heel mooi uit. Meteen bij binnenkomst krijgen we een massage folder in ons handen geduwd....yeah....das mijn activiteit voor morgen, straks even 1
uitzoeken. We krijgen de sleutel en kunnen onze koffers ( nu zelf sjouwen ) op de kamer gaan zetten en moeten dan weer naar beneden komen voor een briefing aangaande morgen.
Supermooie kamer met nu weer eens een groot bed....Johan's voeten ook weer blij. Koffer gedropt en naar beneden. Opties: wandeling maken, fietstocht of zelf iets doen......
Wij kiezen voor zelf iets doen morgen en achteraf zal blijken dat dat een goede keus was.
Omgekleed en Banos in gelopen op zoek naar een restaurant en even geen rijst maar gewoon een lekkere pizza.
Italiaantje gevonden en allebei een lekkere pizza met een wijntje op.
Terug gelopen en de vermoeidheid sloeg in....in bed nog een poging gedaan een filmpje te kijken maar die mislukte....nu was ik als 1e vertrokken.
Oh ja.....we hebben voor morgen een massage van maar liefst 90 min geboekt om 18.00 uur....zin in !!

• 13 Juni 2018 - 13:38

Beemsterboertjes:

Prachtig weer om te lezen.
    Jullie genieten wel lees ik.
    Fijn dat Johan de rust heeft gevonden om zo lekker te slapen.
    Geniet!!!

❤️

• 13 Juni 2018 - 13:51

Carla:

Wat kan jij toch leuk schrijven!
    Lekker genieten samen

• 13 Juni 2018 - 14:31

Diny De Haan :

Wauw Monique ik ga steeds meer zin krijgen in deze reis,SUPER mooi avontuur.
    Graag nog wat foto's aub.
    Doe Johan ook de hartelijke groetjes.

• 18 Juni 2018 - 19:29

Mandy En Victop:

Lekker verhaal pikkie, mooie foto's!