Amazone - Regenwoud (7 ) - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Amazone - Regenwoud (7 ) - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Amazone - Regenwoud (7 )

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 Juni 2018 | Ecuador, Baños

Zoals het woord al zegt, regenwoud, heeft het vannacht de hele nacht geregend, dat hoor je heel goed als alles zo'n beetje open is, ik vind dat helemaal geweldig, Johan daarentegen kon er niet van slapen. Het ruikt ook echt naar jungle! De hoge vochtigheidsgraad is wat minder, alles plakt, incl je lijf. Al vroeg wakker en wat foto's buiten voor onze lodge gemaakt, het is hier werkelijk prachtig, de mooiste planten en nog nooit eerder geziene bloemen staan in bloei. Prachtige vlinders en allerlei beestjes vliegen in t rond en zijn druk bezig met hun eigen ochtendritueel. Voor onze deur staan 2 stoelen en een tafeltje en al zittende op een stoel vliegt er een soort van bij, maar dan echt een hele grote steeds op en neer, en verdwijnt ergens achter mij in een klein gaatje in ons huisje...Telkens heeft ie iets in zijn bekje wat ie meeneemt, denk dat ie een nestje aan t maken is, komt ie weer tevoorschijn en na een halve minuut komt ie weer terug. Klaarblijkelijk zit ik in de weg want hij moet helemaal om mij heen vliegen om bij t gaatje te komen, grappig om te zien dat zijn vliegroute even bijgesteld moet worden ( je ziet m gewoon navigeren ) omdat er een obstakel in de weg zit. Ik geniet.....en voel me gast in deze wondermooie wereld. Maar niet tegen Johan verteld dat onze cabana ook het thuis is van een muy grande bijenfamilie.
Om 7.00 ontbijtje en huppekee in de boots. Bah.....zit niet echt lekker van die grote sloefers aan maar wel nodig zoals later zal blijken. We gaan op weg, vanaf de lodge kan je zo de jungle in lopen. Na een half uur lopen over een al modderig pad komen we aan bij de rivier en stappen we in een gemotoriseerde kano. Lekker hoor, windje erbij....in de rivier zijn verschillende stromingen, soms zie je het water ook bubbelen, dat heeft te maken met de hier nog steeds veel actieve vulkanen. Andere stromingen maken dat de kano soms wat rare manoeuvres moet maken om erdoor te komen, 1 daarvan maakte dat ik een hele klets water over me heen kreeg waardoor mijn broek aan 1 kant helemaal nat was.....ik als enige natuurlijk weer, iedereen lachen omdat ik gisteren nog heb zitten vertellen dat ik op reis altijd zulke dingen meemaak, de trend was weer gezet en de dag is nog niet om. En ach, het is maar water, alleen door de hoge vochtigheid hier droogt alles heel langzaam.
Na ongeveer 3 kwartier stappen we uit en begint onze wandeltocht door de jungle, afgezien van de prachtige natuur en de vele mooie insecten hebben we uren door de modder gebaggerd,
heuvel op en af, voor mij loopt Johan en ik voel hem denken, wat the fuck doe ik hier in de blubber op mijn vakantie...haha.
Uiteindelijk komen we bij een rescue centre voor wilde dieren die daar worden opgevangen. Mooi project dat o.a. gedraaid wordt door vrijwilligers vanuit de hele wereld. Wij kregen als gids een Duits meisje die daar vanuit een project vrijwillig werkt en over een aantal maanden naar Peru gaat. Wie weet, zien we mekaar nog eens. Hoe dan ook, de rondleiding liet allerlei wilde beesten zien die weer opnieuw gerehabiliteerd worden. Hier terecht gekomen omdat ze bijv gebruikt zijn als huisdier toen ze jong waren en eenmaal groter in huis niet meer hanteerbaar waren, vaak met veel dierenleed voorafgaand. Zo zitten er 2 grote katachtigen die niet meer zelfstandig kunnen jagen, hun natuurlijke instinct is nooit ontwikkeld. Als t mogelijk is worden ze weer terug gezet in de jungle en als dat niet meer gaat, blijven ze hier. Veel ara's en papegaaien. Hoe zou onze Elvis het hier vinden in zo'n natuurlijke habitat.....
Tijdens de rondleiding moest je ook trap op en af en alles was echt gruwelijk glibberig en modderig. En ja hoor, Monique zette weer eens haar voet met een 2 maten te grote laars eraan verkeerd neer en belandde weer eens super charmant op haar knieën, grumpf......alles onder de modder. Iedereen weer lachen, ik ook overigens, want het zag er ook niet uit, zoals ik al zei, de trend voor vandaag was al gezet. Onderweg kwamen mijn eigen modderige knieën nog een aantal collega modder knieën tegen haha.....
Hierna moesten we weer een stuk terug naar de kano om vervolgens naar de andere kant van de rivier te komen.
Daar ging t moddergedoe nog even verder en kwamen we bij een hut waar een hele familie woonden. Onvoorstelbaar....een aantal kleine kinderen speelt er met de honden of met simpel speelgoed van hout gemaakt, er lopen kippen rond met kuikentjes en het is er erg drukkend qua vochtigheid.
We nemen plaats in een soort van grote hut waar vuur gestookt wordt en heel
veel rook hangt, ik blijf toch even buiten staan en fotografeer mama kip met 10 baby-kippies. Er volgt een demonstratie sap maken (ben de naam even kwijt) waar je ook high van kan worden als je t 4 dagen laat staan. Er ontstaat dan vanzelf alcohol.
Maar goed dat we dat plantje niet in nl hebben haha.....
Daarna krijgen we nog een rondleiding door hun tuin waar allerlei medicinale planten in staan, voor elk kwaaltje hebben ze hier wel iets in de vorm van een plant. Vindt dat altijd zo geweldig.....Zelfs voor verf....Thom en Nathalie worden beschilderd tot krijgsman en vrouw met verf komend uit de pit van een vruchtje. Grappig om te zien en super al die planten.
Geen farmaceutische industrie hier die bang is geen geld meer te kunnen verdienen aan zieke mensen.
Alles komt gewoon zoals van oudsher uit de natuur.
Daarna krijgen we aan een lange tafel lunch. Vlakbij de rivier. Heerlijk....
Achter ons aan heeft al die tijd een meneer meegelopen, overigens gewoon op zijn schoenen, met een grote soort van koelbox op zijn schouder met onze lunch erin, respect hoor!! De hele bak was gevuld met een soort van nasi met verse groenten en zelfs rekening gehouden met de vegetariërs, we zijn met 2-en.
Super geregeld en heerlijk.
Daarna weer in de kano even lekker uitwaaien en terug naar de lodge wat overigens ook nog een uurtje lopen was, incl de hoge trap weer omhoog.....
Ik had t wel gehad met die wandelingen of eigenlijk ook meer met die boots maat 39 !!
Morgen weer een wandeling maar Johan en ik hebben samen besloten die over te slaan.....geen boots meer aan, we nemen lekker een dagje vrij!
We drinken nog wat bij t zwembad en dan heb ik t helemaal gehad met die boots, uit met die dingen en lekker douchen, gelukkig met lauw water.
Johan zit nog aan t zwembad met zijn biermaat Piet. Ik lig lekker op bed met een boek. Na een uurtje of wat strompelt Johan binnen met zijn
boots, overigens niet meer helemaal
stabiel ( haha ) neemt een douche en we gaan eten (goed voor wat stabiliteit) Tijdens t eten wordt er door een andere groep, ook van Sawadee, een salsales voorgesteld door hun reisleidster, een pittige blonde tante. Natuurlijk ving Johan dat op en die zou wel even mee gaan doen.....misschien toch nog niet genoeg gegeten....pjieuw!!
We verzamelen in het cafeetje, overigens is alles hier open in de vorm van hutten, dus ook t cafeetje, heel gezellig.
De muziek gaat aan maar de groep van de pittige tante is niet zo pittig, er heeft er werkelijk geen 1 gevoel voor ritme.
Ondertussen had ik met Johan al wat gedanst, en zoals altijd dan willen alle
aanwezige dames mijn man in beslag nemen en ook de passen leren. Johan natuurlijk niet te beroerd (enjoying it! ) en ook dat bleef niet onopgemerkt bij de andere groep.
Johan had de pittige tante al uitgedaagd met hem te dansen maar ze ging er niet op in hahaha.
Ook de andere dames van die groep gevraagd maar die durfden ook niet...
Johan snapte er niks van en vond de pittige tante maar een dominante pot.
Hahaha.....uiteindelijk is t die avond 1x gelukt om met de blonde mevrouw te dansen maar dat werkte niet echt zo goed, Johan is gewend om leiding te nemen als man tijdens t dansen maar dat werd nu lijden met de lange ij......de pittige tante dacht er nl hetzelfde over en wilde ook leiden. Nu was t voor iedereen duidelijk, Johan had gelijk, het was een dominant potje!
Dan maar de dames van onze eigen
groep, dicht tegen Johan aan ( dat hoort zo met Salsa...poeh wat een opgave toch...) kregen ze allemaal dansles , laat je leiden met de ogen dicht en VOELEN. Die hebben we er nog lang ingehouden, je moet wel voelen dames....hahaha!!
We hebben een leuke avond gehad met veel lol. Iedereen was ook verbaasd over Johan.....de eerste dagen zo rustig en stil ( ontstressings verschijnselen ) en nu kwam ie ff los ( biertjes )
Tja....als Johan lekkere muziek hoort en er zitten dan ook nog een aantal biertjes in dan komt ie los hoor, die man van mij!! Ik geniet als ik zie dat hij geniet....
Rond 0.00 naar bed, de meesten gaan morgen wandelen, wij niet, wij nemen een relaxdagje.....tis tenslotte vakantie!

  • 13 Juni 2018 - 08:19

    Mandy:

    Hahaha Johan dikkop, geniet ervan daar! Mooie verslagen!

  • 13 Juni 2018 - 17:06

    Miranda:

    .... ik wil ook dansles :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

Monique

Actief sinds 24 Sept. 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 106954

Voorgaande reizen:

02 September 2018 - 21 September 2018

Peru

03 Juni 2018 - 23 Juni 2018

Ecuador & Galapagos Eilanden

24 September 2016 - 17 Oktober 2016

Uganda

19 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Curaçao

27 September 2015 - 20 Oktober 2015

China-Nepal-Tibet

Landen bezocht: