Lira - Kidepo Valley (3) - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Lira - Kidepo Valley (3) - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Lira - Kidepo Valley (3)

28 September 2016 | Oeganda, Gulu

Dag 3:
Vannacht paar keer wakker geweest van keiharde onweer en regen. Dacht nog eruit te gaan om te kijken, weet zeker dat het er geweldig mooi uit heeft gezien maar te moe. Lekker door geslapen tot 06.00 uur, wekker....grrrr!!
Ontbijtje was heerlijk, omeletjes vers gemaakt voor ons, brood met jam, goed te doen allemaal. Koffers weer in de auto en hup back on track! Paar keer gestopt voor wat boodschappen, water, verse groenten, ananas, vers gemaakte soort van pannekoek/wrap, eitjes. Hier kan je dus ook gekookte eieren kopen, handig !
Leuk om te zien wat hier de drukte vd madagmorgen inhoudt....kinderen in schooluniformpjes of kinderen die gewoon in hun blootje lopen...vrouwen met grote manden op hun hoofd en mannen die of op een brommer rijden of ergens hangen....afijn, we verlaten het dorp en rijden nog wat km over asfalt, daarna weg weg...alleen maar rode zandpaden, omdat het gisteren heeft geregend stoft het gelukkig niet zo. Weer een afrikaanse massage dus. Naarmate we dieper het binnenland ingaan hoe ruiger de weg wordt, grote kuilen, rode modderbaden....wel handig met zo'n cruiser, peert gewoon overal doorheen.
We rijden langs verschillende dorpjes
( paar lemen hutten bij elkaar ) bij 1 stoppen we en mogen we bij mensen op hun erfje kijken. Een papa en een mama en 4 kinders. Als je toch ziet hoe deze mensen leven, kunnen wij ons echt niet voorstellen, die eenvoud, zo mooi! Natuurlijk waren wij ook een attractie, Frank zei dat men wel "witte mensen" zag langs rijden maar meestal stoppen ze niet. Koekjes uitgedeeld en men keek de ogen uit....schattige kindjes. Omdat het niet zo vaak regent zei men dat wij de regen hadden gebracht en waren wij een zegening, aahhh, allerschattigst! Verder met de Afrikaanse massage, onderweg even file door een omgevallen auto met vracht, dat blokkeert dan ook meteen de hele weg. Stonden we dus even stil, loopt er een jongetje voorbij met een katapult.....schijnbaar schieten ze daarmee op vogeltjes en Frank is een groot vogelliefhebber...wat doet ie....heeft ie van dat jongetje de katapult gekocht, haha, man naar mijn hart die frank.....houdt van dieren.
bouwen aan de weg doen ze hier ook, langzaam komt er meer en meer asfalt bij. Echter als ze een meetlint moeten spannen moet iedereen daar maar op wachten...en wat het mooie is... niemand moppert of scheld, wat een verschil met NL.
Plasstop tussen de zonnebloemen ( ook hier is het gewoon wildplassen )en daarna lunchen onder een prachtig mooie boom waar ook een schooltje stond en die liep net leeg, heleboel nieuwsgierige kindjes en ook bang voor ons bleekscheetjes haha. Dropjes breken t ijs maar niet voordat we zelf een dropje uit het zakje hadden genomen haha, niet zomaar iets aannemen van vreemden !! Heerlijke lunch, met de pannenkoek / wrap met verse avocado, tomaat paprika ui. Uurtje later weg, zodra de auto op de weg rijdt vliegen alle kindjes naar de plek waar we hebben gestaan om te kijken wat wij hebben achtergelaten. In ieder geval verse ananasjes......
We hobbelen zo nog een paar uurtjes verder en arriveren uiteindelijk bij Kidepo Park. Allemaal uitstappen, naam registreren en ondertussen doet Frank het dak eraf.....althans eraf, omhoog. Zo en dan nu even op de foto.....
Jeanne en ik komen zo goed als niet boven de richel uit haha, samen met Coby zijn wij de kleinste, Sandra is lang dus die heeft goed zicht, uiteindelijk hebben we de schoenen uitgedaan en zijn we maar op de stoel gaan staan. Wat hebben we al gezien, zebra's, jakhalzen, wilde zwijnen, buffalo's en veel mooi gekleurde vogels, dus Mister Frank was blij. Hij kent best wel veel NL woorden en zijn stopwoordjes zijn: tjongejonge..... Dat zegt ie vaak, soms in een verkeerde context maar dat mag de pret niet drukken, het klinkt grappig.
Na weer een enerverende dag waren we allemaal moe en de mannen toe aan een BEER, als in biertje !
Rond een uur of half 6 gearriveerd bij de banda's waar we gaan slapen, gewoon midden in het Park. Een banda is allesbehalve luxe, een lemen hut
met een rieten dakje, 2 bedden met klamboe en een klein badkamertje met toilet en douchekraan en heeel veel spinnen, mieren en keutels van iets onbestendigs.....maar ja wat wil je middenin de bush bush.
Zelfs de jakhalzen lopen om ons heen, heel apart!! Het is hier wel een stuk koeler, maar ook weer lekker niet zo heet.
Geen stroom, pas na 18.30 uur. Iets gaan drinken en om 19.30 uur was de tafel gedekt door Anton de kok. Anton komt uit Suud Africa en is half blank, rastahaartjes en een geleefd gezicht, mogelijk van de zon en een enorm charisma, alhoewel gay zijn hier niet is toegestaan denken we allemaal dat der Anton een echte is. Morgen kookt ie weer voor ons dan kunnen we hem bekijken bij daglicht.
In ieder geval had ie heerlijk gekookt, voor Jeanne en mij een kleine flespompoen, echt lekker en niet te vergelijken met thuis, gepofte aardappel en mais en nog wat salade, toppie. Toetje was marshmallows met gesmolten chocola, die hebben we maar niet zoveel op.....konden het niet laten om gewoon even ongegeneerd op het laatst onze vingers erdoorheen te halen, althans Dick en ik.....dat rijmt. Dick is een aardige man die van het goede leven houdt dus die vond t niet erg om samen even de vingers door de saus te halen....hahaha, we hebben er in ieder geval aardig de slappe lach van gehad en een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !! Diegene die mij goed kennen weten ongeveer hoe dat eruit heeft gezien......en geklonken...uhm!
Het was al erg donker en ook klammig, morgen om 06.15 klaar staan. Weer die wekker zo vroeg....terwijl we naar de banda liepen werden we weer achtervolgd door de jakhalzen.....
Jeanne vond het maar niks haha....
Tja, als ik me nu zorgen zou maken, die paar botjes van Jeanne valt niks aan af te halen.....hahaha!!
In zo'n klamboe kruipen valt dan ook
nog niet mee in t donker, en donker is echt donker, pikkedonker....wat was ik blij met mun zaklempke!!

• 29 September 2016 - 09:03

Annemie:

Wat een heerlijk verhalen zo reis ik toch een beetje mee.

• 04 Oktober 2016 - 20:52

Hoi
    Wat heerlijk om te lezen. Trouwens die pannenkoeken heten chatpati.
    Tot gauw....geniet lekker verder.