Quito ( 2 ) - Reisverslag uit Guápulo, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Quito ( 2 ) - Reisverslag uit Guápulo, Ecuador van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Quito ( 2 )

04 Juni 2018 | Ecuador, Guápulo

Beetje last van het tijdsverschil dus wakker om 04.00 uur.....das vroeg, zelfs voor mij. Johan ligt nog in alle rust te snurken, dus nog maar even blijven liggen, de tijd kruipt voorbij, althans dat gevoel heb ik want door mijn gedraai is mijn tel ergens naast bed gekukeld en ik zie geen hand voor ogen hier..... Uiteindelijk toch maar eruit, tel gevonden, 5.00 uur.....pfff, schiet niet op, Johan snurkt nog gestaag door. Gelukkig met zijn gezicht de andere kant op, dan kan ik even op mijn tel appjes bekijken, nu in NL 12.00 uur, tja, je moet wat. 06.00 gaat de wekker, hehe, ik mag eruit en herrie maken, hihi. Gemopper vanuit bed....euh, tis 6.00 uur dus bed uit. 7.30 genoten van een heerlijk ontbijtje aan tafel geserveerd, toppie! We kunnen even vooruit. 9.00 uur opgehaald door de bus en gaan we met z'n allen richting het koloniale gedeelte van Quito. Bijzonder aan deze stad is dat t vlak onder de evenaar ligt in een smalle vallei aan de voet van een vulkaan Pinchincha, 2850 mtr boven zeeniveau. Op 1 na hoogste officiële hoofdstad van de wereld. De huidige stad is gebouwd op de ruïnes van een oude indianenstad, die tijdens de opkomst van de Spanjaarden in de 16e eeuw door de inca's zelf werd verwoest. Het oude centrum van de stad stamt uit de koloniale tijd, door toedoen van aardbevingen moest de stad de afgelopen jaren vaak hersteld worden. Er zijn talloze schitterende bouwwerken uit deze tijd die rondom het plein, Plaza de la Independencia liggen. We hebben de enorme basiliek del Voto Nacional gezien, enorm groot, ligt op de top van een hele steile helling en steekt overal bovenuit, er wordt ook nog steeds volop aan gewerkt. Alleen de Cappucino was niet te pruimen...beter ergens anders nemen. Na wat gesjouw door t erg drukke centrum hebben we de wisseling van de wacht kunnen bekijken, wat een happening zeg, 2x per dag vindt dit plaats op dit plein en op maandag als de president in de stad is kijkt hij naar deze wisseling vanaf t balkon en zwaaien alle mensen naar hem alsof de Paus er zou staan of op zijn minst Justin Bieber of zo, alle leeftijden staan er.....en iedereen roept en zwaait. Paarden, fanfares en een heel leger Politie staat paraat. Indrukwekkende happening. Door alle drukte moesten we even op onze bus wachten, file op de weg, ook hier rijden ze van links naar rechts en kijken nergens naar, zebrapaden zijn gewoon een paar witte of gekleurde strepen op de weg, meer ook niet. Speel met je leven als je denkt dat t de bedoeling is om er veilig over te steken. Met de bus naar El Panecillo, dat is een enorme grote heuvel waar je een prachtig panoramisch uitzicht hebt over Quito en je kan zien hoe enorm dichtbebouwd Quito is, eigenlijk maar een relatief kleine stad maar er wonen ongeveer 2 miljoen mensen. Bovenop de heuvel staat de Virgin del Quito, een enorm groot standbeeld van een engel of eigenlijk maagd en symbool van de stad. Zij waakt over het historische centrum. Zo dat was weer genoeg historie voor vandaag maar eerlijk is eerlijk, prachtig om te zien en inderdaad Unesco wereld erfgoedlijst waardig. Terug in de bus, Johan zit te rammelen naast mij, althans zijn maag, na t ontbijt van vanmorgen niets meer op en ondertussen 13.45. Keuze: of nog een keer terug naar t centrum, of naar het hotel. 2 wat oudere mensen die al wat dagen eerder hier waren gingen naar een groot park met allemaal eettentjes en je kon er ook lekker zitten en mensen kijken.....ik zeg park dan maar. Met z'n 4-en uitgestapt en ieder zijns weg, leuk park, veel grildingen maar Johan durfde t toch niet aan......morgen misschien aan de slinger schijt....beter niet. Rondje gelopen en kwamen we de oudjes weer tegen die hier gisteren ook al hadden gegeten, met hen meegelopen en was er nog een soort van eetpleintje met allerlei tafeltjes waar je kon zitten. Zag er leuk uit en iedereen kende iedereen. Lunch voor 2 dollar.....nou, das voor niks, volgens de oudjes was t supergoed. Ik sin carne, Johan con carne.....rijst met iets van aardappelballetjes met een sausje, sla en dan voor Johan met kippies. Nou, het was echt lekker, of we hadden ondertussen zo'n honger dat alles smaakte, maar voor 2 dollar en een cola voor 50 ct, geen geld. Terwijl de restaurants hier niet echt goedkoop zijn. Maar dit was dan ook een echt Ecuadoraanse maaltijd, en zo ook nog eens veel leuker. Daarna was t nog een half uurtje terug lopen naar t hotel. Onderweg nog ff een biertje voor Johan en een pina collada para mi gescoord maar die was zo heftig dat ik bijna scheef de laatste 10 minuten naar t hotel heb gelopen, zo die hakte er even in. Meteen een inkakker en boven op bed geploft. Johan heeft zich nog beneden vermaakt. Al met al een leuke dag. Morgen om 8.30 worden we opgehaald na een lekker ontbijtje, voor een rit van 4 uur in de bus naar Otavalo, onderweg brengen we een bezoek aan de evenaar en overnachten we bij een kleine indiaanse gemeenschap waar we bij een echte indiaanse familie eten en overnachten. Ieder krijgt zijn eigen familie.....dat klinkt leuk. Op naar morgen...... Ohja.....mochten er verslagen meerdere keren binnenkomen dan excuus, ik weet niet waarom dat gebeurt...... Ligt niet aan de pina......smile!