chimpansee tracking (10) - Reisverslag uit Nkingo, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu chimpansee tracking (10) - Reisverslag uit Nkingo, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

chimpansee tracking (10)

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 Oktober 2016 | Oeganda, Nkingo

Heerlijk bed en heerlijk geslapen, hier hoor je echt van alles, krekels, apen, bush bush geluiden ten top.
Na een vroeg ontbijt (05.45) gaan we het bos in op zoek naar de chimpansees met 1 van de
onderzoekers die vele uren spenderen aan t observeren van deze groepen.
Vaak zitten de chimps vele uren hoog in de bomen op zoek naar voedsel vooral in de morgen. Gisteren was er een groep de hele dag op sjouw geweest en hadden maar 1 chimp gezien....pfff.
We beginnen met lopen door het bos, het is niet een mooi gelijnd wandelpad, nee het gaat kriskras door het bos, takken vliegen je om de oren en als je
niet oppast hang je in een liaan a la Jane ( die van Tarzan ) of hang je vast in een prikplant welke je niet meer los wil laten. Vrij snel zien we er 1 lopen. We volgen en ontdekken meerdere chimps. Ze vliegen door de bomen. Uiteindelijk lopen we toch nog een dik uur tot we uitkomen op een plek met een hele grote boom. Hier zitten er heel veel en iedereen maakt supermooie foto's. Het is nu de bedoeling dat we hier blijven tot de volgende groep komt zodat ze de chimps niet kwijt raken. Het is een prachtig gezicht. Chimps met kleine baby's, kleine chimps die aan lianen heen en weer vliegen. Het bos is zo vroeg nog erg klam en vochtig, alles voelt nattig. Gelukkig wordt het wel al lichter. Zoals gezegd smorgens zijn ze erg actief op zoek naar voedsel, ze selecteren de vruchten en wat ze niet lekker vinden gooien ze naar beneden....als je niet oplet kletst er 1 op je hoofd en die komen van erg hoog! Evenals de "pee" from the tree. Ze piesen dus gewoon naar beneden en als je t op je kop krijgt dan betekent dat good luck....haha....Dick krijgt good luck !!
Ondertussen hadden we echt al zoveel apen gezien dat we ons bijna niet voor konden stellen dat een groep van gisteren er maar 1 had gezien. Maar Frank heeft ons al gedoopt tot "lucky groep" omdat we overal al zoveel hebben gezien.
Rond een uur of 11 zijn we gaan lunchen op een boomstam, ondertussen alweer vanaf 7.00 uur aan de wandel. Begin nu mijn verstuikte enkel en voet te voelen maar strak in de schoen geeft t een beetje steun.
Na de lunch nog een eind verder gewandeld tot er opeens een hele grote mannetjes chimp langs kwam geschoten, stopte bij een boom, maakte wat tarzan geluiden en trommelde eens heel hard op een boom....dat was wel indrukwekkend, althans dat vonden wij. Eigenlijk dachten we dat ie boos was maar de gids zei dat ie anderen liet weten waar ie was, dit was zeg maar de baas van de groep. Na zijn getrommel liep ie weer verder, iedereen erachter aan en ondertussen kwam er nog een groep langs....met z'n allen erachter aan. Het was echt komisch....Jeanne en ik voelde ons een beetje lachwekkend.
Opeens was ie weg....snap ik!!
Eigenlijk stonden we op t punt om terug te gaan lopen tot er heel spontaan weer een mannetje langs kwam lopen. Als ze helemaal rechtop staan kunnen ze 1.80 lang zijn, das best wel groot! Hij voelde zich in ieder geval helemaal op z'n gemakkie. Hij ging zitten op de grond, keek ons eens aan en ging naast een boom zitten. Hij had meer oog voor wat er boven hem gebeurde als voor ons. Machtig mooi om zo dichtbij te mogen zijn! Hij ging uitgebreid op de grond liggen, helemaal in relax houding, hand onder z'n hoofd, andere over zijn buik, zichzelf kriebelend, het was duidelijk een mannetje !! Hij had gewoon schijt aan ons....deed helemaal zijn eigen ding alsof we er niet waren. Iedereen was er even stil van. De aaibaarheidsfactor was erg hoog.....
Het lijkt ook zo menselijk, zijn hele houding.....menig man ligt 's-avonds zo op de bank !! Terwijl ik dat zo aan het bedenken was laat mr. Chimp een enorme scheet......nou daar ging ik weer....haha....en zoals ik al zei, menig man ligt thuis zo op de bank....hihi!!
Niet gek als je bedenkt dat maar liefst 94 tot 98% van onze genen identiek zijn aan die van de chimps!! Ook in gedrag zijn er vele kenmerken, (zie boven) ze zijn heel sociaal, moeten ook veel leren en kennen daarom ook een lang leerproces. Ook vormen ze coalities en vriendengroepen.
We blijven zeker een uur staan kijken naar Tito, zo heet ie volgens onze gids, wederom voel ik me heel klein om zo geaccepteerd te worden in hun eigen habitat.....wij zijn tenslotte op bezoek en ook nog eens vaak de grootste vijand van de chimp. Ongelooflijk dat er mensen bestaan die deze mooie dieren dood kunnen maken voor een paar asbakhandjes.....in hemels naam, wie zijn dan de beesten ??!!
Op een gegeven moment gaat ie weer recht zitten in een poseerhouding die werkelijk lachwekkend was en oh zo
menselijk.....allemaal wilde we op de foto met Tito ergens erbij....super. Uiteindelijk hebben we hem maar zijn middagslaapje laten doen.....
Al teruglopend komen we op een plek waar wat zonlicht door de bomen heen scheen....allemaal vlinders, heel veel en prachtige grote en zoveel mooie kleuren. Ook dit was weer een kadootje, Jeanne had haar handen vol met foto's maken.
Zoveel mooie momenten gehad maar nu weer terug naar de lodge.....moe, al aan de sjouw vanaf 5 uur vanmorgen.
Terug bij de lodge nog met z'n allen verse ananas gegeten daarna was iedereen toto. Terug in de lodge was mijn voet blij dat ie uit z'n schoen mocht....hij werd meteen 2x zo dik. Toch maar even ingesmeerd met toco en omhoog met de voet. In mijn andere voet zit een pikker van een struik, die er maar niet uit wil, opgedaan tijdens 1 van de bushtoilet stops. Beesten prikken me niet snel maar planten moet ik mee opletten, als ie erg fout is meteen hoge koorts, geen zin in.
Jeanne heeft er nog Johannesolie op gedaan maar hij zal er echt uit moeten zweren. Dus gaat lekker met die voetjes van mij. Na een uurtje liggen hadden we zin in koffie. Deze lodges zijn best wel donker door al t hout en licht doet t pas na 18.00 uur. Op naar de bar!
Bakkie koffie en internetten. Dat valt hier niet mee, je moet lang wachten en valt vaak uit. Mandy's verslagen kunnen lezen, ben blij dat ze t zo goed doet ondanks de 101 angsten voor o.a. rondvliegende eiwitten....en haar geweldige gevoel voor humor en zelfspot! Maar bovenal dat de kinderen en de manier waarop ze hier leven haar zo raken.....wat een verrijking....voor altijd gegrift in je ziel met dank aan Annemie en Alibert en vast nog veel
meer mensen die ik nu nog niet ken.
Soon.......verheug me erop!

• 04 Oktober 2016 - 23:51

Yogibear:

Wat een heerlijke verhalen, nét of we meewandelen ... hoe kan ik Mandy's verhalen lezen?

Knuffel & veel plezier, YB

Verslag uit: Oeganda, Nkingo

Uganda

AFRIKA, ook een land op mijn bucketlist, Uganda zou in eerste instantie niet mijn 1e keus zijn geweest maar omdat Mandy er vrijwilligerswerk gaat doen in een weeshuis Welcome Home Ministries Africa in Jinja wat ik overigens kei-stoer vind dat ze dat gaat doen, werd het bestemming Uganda.
Mandy vertrekt 29-09 en vliegt samen met Annemie en Alibert. Zij zijn experts in vliegen naar Uganda en experts in het weeshuis wat zij samen runnen met een Amerikaanse Mandy. Nu is het al "grote Mandy" en "kleine Mandy" Echter gaan zij veel langer en dat zou betekenen dat kleine Mandy alleen terug zou moeten vliegen en alleen 6 uur in een taxi moet zitten van Jinja naar Entebbe. Met alle bijgeloven van het plaatselijke man-volk vond ik dat niet zo'n best idee.
Daardoor ontstond mijn idee om haar te gaan ophalen.......
Dit gedeeld met mijn reismaatje Jeanne en die vond het meteen een geweldig idee en zo gezegd zo gedaan....we gaan samen. Super tof!!
Wij vertrekken de 24e en gaan een rondreis maken met Matoke Tours.
We eindigen 12-10 op het vliegveld waar de rest van de groep ( tot nu bestaat ons groepje uit 4 ) dus waarschijnlijk 2 mensen terug vliegen naar Amsterdam en wij nog een transfer hebben naar Jinja.
Daar blijven we nog een dag of 4 en vertrekken dan zaterdagavond laat weer richting Amsterdam.
Het was even een geregel om alle vliegtickets bij elkaar in te plannen maar het is gelukt.
We kijken ernaar uit en zijn al met aftellen begonnen...........