Lake Albert (8) - Reisverslag uit Nkingo, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Lake Albert (8) - Reisverslag uit Nkingo, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Lake Albert (8)

02 Oktober 2016 | Oeganda, Nkingo

Hoe geweldig is het om smorgens wakker te worden met de geluiden van een echte jungle....vanmorgen ging de biologische wekker weer om 5.00 uur en heb ik alleen maar liggen luisteren naar de jungle die wakker werd, allemaal verschillende vogeltjes, aapjes en van van alles en nog wat.....gewoon prachtig. Al genietende hoorde ik om half 6 een ook wel heel bekend westers geluid, voetstappen en iemand die een grote harde scheet liet. Gedver....het leek zelfs of de geluiden om onze tent ook even stil vielen....maar ja, jullie kennen mij, ik lach al om een scheet dus t had ook wel weer iets komisch!
Ontbijtje op en vandaag scheen t maar niet te lukken om een hard gekookt ei voor elkaar te krijgen, tot 3 x toe een snotei en even los van t feit dat ik een snotei vies vind is t in dit soort landen ook nog eens gevaarlijk. Trouwens de eieren hier zijn niet eens geel, zacht, medium of hard....maakt niet uit. Deze eieren komen van kippen die binnen zitten en binnen gevoed worden, die voeding is niet zo super dus heb je geen eigeel maar eibeige! Alleen de scharrelkip hier geeft eigeel....weer wat geleerd want ik dacht dat hier alle kippen scharrelaars waren!
Om 9.00 aangereden, een route langs Lake Albert, je ziet hier nog wel de Britse invloeden, alle lakes hebben een Britse naam. Idi Amin heeft geprobeerd om de namen te veranderen met minstens 1 naar zichzelf genoemd lake maar dat is niet gelukt.....uiteindelijk zijn t de Britse namen gebleven.
Deze route is erg gevarieerd van hobbelweg tot rode weg tot snelweg. Van hele arme dorpen tot de wat rijkere steden......
Als we in een dorp stoppen gaat Frank een doos water halen, wij wachten in de auto. Als ik uit het raam kijk zie ik langs de weg een stapeltje kleding liggen, iets roods, waarschijnlijk een t-shirtje, een klein gescheurd broekje van lichtblauwe stof en 1 eenzame kinderschoen, waar zou de andere schoen zijn of welke voetjes hebben erin gelopen......terwijl deze gedachten door mijn hoofd flitsen wordt de auto weer gestart en rijden we dit arme dorp weer uit......de schoen zit nog lang in mijn gedachten.
We zijn ook nog gestopt voor een lunch, Jeanne en ik hebben maar weinig op, wat rijst en groenten. De rest heeft zich tegoed gedaan aan vlees en kip......zou t een scharrelkip zijn ??
Daarna nog een uur of 2 in de auto, de hitte hier is even niet te harden dus rijden met de raam open is lekker, behalve als er een vrachtbusje langs komt dan moet alles dicht, 1 grote rode stofwolk achtervolgd door 1 grote zwarte rookwolk van de olie. Onvoorstelbaar dat dat hier kan!!!
Voordat we onze volgende lodge bereikte zijn we nog even gestopt bij een klein vissersdorpje waar de mensen ook erg arm zijn....men leeft hier van de vis die wordt gevangen, schoon gemaakt en op de daken te droge gelegd, overal waar je kijkt en ruikt zie je vis en stinken.....enorm!
Kinderen lopen achter je aan, we blijven een attractie, Jeanne met haar blonde haren en ik met blauwe ogen.....soms vinden ze je eng....daar heb ik nou thuis ook wel eens last van....hahaha!!
Na een half uurtje weer terug in de auto, hier was t echt nog heter dan de sauna dus blij met wat wind.
De lodge was niet ver meer, een warm welkom met natte gastendoekjes die meteen rood kleurde als je ze over je gezicht had gehaald en een sappie.
De lodge was echt allerliefst, we keken vanaf een klif uit over het meer, prachtig! Binnen was t bed opgemaakt met bloemetjes, leek wel Hawaii.....
Alles ook weer even netjes, mooie badkamer met douche en warm water. Dus meteen een heerlijke koele douche genomen en al t zweet en rode zand eraf gespoeld. Op naar de bar en daarna kregen we een bush-dinner!
18.00 uur met een open cruisertje door de bush bush....vooral niet gapen of praten want dan zat je mond vol met hele kleine soort van vliegjes. Ze vlogen overal om je heen en werden zo'n beetje uit het gras getorpedeerd. We hebben toch nog wel wat wildlife gezien, herten heel dicht bij, everzwijntjes, prachtige vogeltjes met hele mooie kleuren. Ondertussen waren we allemaal benieuwd naar wat ons te wachten stond.....we bleven maar rijden in dat karretje. Op een gegeven moment zagen we wat mensen staan, althans we zagen witte blousen, het werd al schemerig. En daar stond een soort van privé keuken buiten met een stukje verder een mooi gedekte tafel met 7 stoelen naast elkaar zodat we allemaal een prachtig uitzicht hadden over lake Albert. Kampvuurtje erbij, ach werkelijk waar een idyllisch plaatje, zou zo in een film hebben gepast.
Op het lake zag je vissersboten met lampjes dus tegen de tijd dat t helemaal pikkedonker was leek het lake wel een kerstboom.....
Wijntje erbij, eten was super lekker, was gezellig met z'n allen en dit diner werd ons aangeboden door Matoke Tours....echt super georganiseerd.
Wij zijn blij...zou Frank zeggen...
Terug bij de lodge nog bij het kampvuur gezeten en gezellig gekletst. Rond half 10 waren we allemaal op en naar bed gegaan. Morgen 7.00 uur ontbijten en weer een pittige reisdag voor de boeg.
Op naar Kibale Forrest waar we kennis gaan maken met heel wat apensoorten maar vooral met onze familie de chimpansees......

• 02 Oktober 2016 - 19:35

Carla:

Ha monique,
    Wat een mooie reis ben je aan het doen. En ik geniet lekker mee met je reisverhalen.
    Hele fijne dagen nog!
    Liefs Carla

• 02 Oktober 2016 - 22:23

Judith:

Leuk om mee te mogen genieten van al je mooie verhalen! Twee mooie meiden aan het volgen!!! Liefs Judith

Verslag uit: Oeganda, Nkingo

AFRIKA, ook een land op mijn bucketlist, Uganda zou in eerste instantie niet mijn 1e keus zijn geweest maar omdat Mandy er vrijwilligerswerk gaat doen in een weeshuis Welcome Home Ministries Africa in Jinja wat ik overigens kei-stoer vind dat ze dat gaat doen, werd het bestemming Uganda.
Mandy vertrekt 29-09 en vliegt samen met Annemie en Alibert. Zij zijn experts in vliegen naar Uganda en experts in het weeshuis wat zij samen runnen met een Amerikaanse Mandy. Nu is het al "grote Mandy" en "kleine Mandy" Echter gaan zij veel langer en dat zou betekenen dat kleine Mandy alleen terug zou moeten vliegen en alleen 6 uur in een taxi moet zitten van Jinja naar Entebbe. Met alle bijgeloven van het plaatselijke man-volk vond ik dat niet zo'n best idee.
Daardoor ontstond mijn idee om haar te gaan ophalen.......
Dit gedeeld met mijn reismaatje Jeanne en die vond het meteen een geweldig idee en zo gezegd zo gedaan....we gaan samen. Super tof!!
Wij vertrekken de 24e en gaan een rondreis maken met Matoke Tours.
We eindigen 12-10 op het vliegveld waar de rest van de groep ( tot nu bestaat ons groepje uit 4 ) dus waarschijnlijk 2 mensen terug vliegen naar Amsterdam en wij nog een transfer hebben naar Jinja.
Daar blijven we nog een dag of 4 en vertrekken dan zaterdagavond laat weer richting Amsterdam.
Het was even een geregel om alle vliegtickets bij elkaar in te plannen maar het is gelukt.
We kijken ernaar uit en zijn al met aftellen begonnen...........