Kampala - Lira (2) - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Kampala - Lira (2) - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Kampala - Lira (2)

28 September 2016 | Oeganda, Gulu

Hallo allemaal, na een aantal dagen bush bush hebben we weer internet.
Dag 2.....lekker geslapen alhoewel weer eens erg kort, half 6 ging de wekker, duurde even voor allebei onze ogen open waren en de benen naast bed stonden...erg kort nachtje!
Westerse knop om en go with the flow, koffer weer dicht gestouwd, richting ontbijt. Zeer benieuwd naar onze reisgenoten en reisleider. Ontbijt zag er goed uit, niks mis mee. Ook niet met de reisgenoten, 2 stellen, allemaal bouwjaar ergens in de 60. Zijn we eens een keer niet de enigste "ouwe taarten" haha. Aardige mensen. Reisleider Frank, klinkt heel NL maar niks is minder waar, een gezellige, ietwat ronde Ugandese meneer met een naam die niet uit te spreken valt maar betekent "landschap" Frank is zijn NL
naam gekregen van Matoke, hartstikke trots op. Spreekt zelfs een beetje NL.
Afijn, ontbijt met een prachtig uitzicht over het Victoriameer, de zon kwam op, erg mooi.
Briefing....bestemming Kidepo Valley National Park, niet te rijden in 1 dag. Dalijk water kopen en geld wisselen.
Op naar Lira waar we gaan overnachten , bagage in de Toyota Landcruiser, nog even een rondje voorstellen in de tuin en de auto in. Er is me al verteld dat ik een Afrikaanse massage ga krijgen vandaag en geloof me....die hebben we gevoeld!
Frank haalt water en verse ananassen en van die lekkere kleine banaantjes. Dan naar het wisselkantoor.
Wauw.....toch nog eens miljonair geweest. 1.875.000,- voor 500 euro. Mijn god, waar laten we het allemaal?!
Een enorm pak geld.....pfff.
Daar gaan we, ook hier sjeest t links en rechts voorbij, hangen mensen aan auto's en rijden ze ook aan de andere kant, erg verwarrend voor de westerse mens. Maar na enige tijd verlaten we de grote stad en maken we onmiddellijk kennis met de afrikaanse massage!
Hobbel de hobbel, kuilen, rode wegen. Gelukkig niet meer zoveel last van de malariapillen, bleh, paar dagen misselijk, alsof je maag vol zit met zeepsop, draaierig, hoofdpijn....toppie allemaal maar kunnen het risico niet
nemen......dus braaf slikken zegt Frank.
Genoeg stops en Franky-boy heeft er ook een gezellige picknick van gemaakt tijdens de lunch.....
Watervallen van Karuma gezien in de Nijl....mooi en wat een geweld. Genoeg tijd om foto's te maken. Binnenkort is de dam klaar en dan bestaat deze waterval niet meer. Heel erg zonde!
Uurtje of half 4 aangekomen in Lira, een typisch Afrikaans dorpje bij een lieve familie Luo op het platteland in een erg mooie tuin. Center Parcs op z'n Afrikaans.
We waren wel kapot van de lange reis, even op bed geploft, Jeanne heeft de stop al doen springen....haha, kan
niet veel hebben hier en wifi hebben ze ook niet.
En wat is het ineens heet....geen airco of zoiets hier, douchen met een ienieminie straaltje en om 19.30 eten.
Super maaltijd, speciaal voor ons gemaakt gewoon bij deze mensen in hun eigen huis. Rijst, vis en verse groenten, helemaal ons ding dus. Watermeloen na. Allemaal bekaf. Slapen en morgen gaat onze reis verder naar de Kidepo Vallei, volgens Frank een van de mooiste routes in het programma. We gaan het beleven.

• 28 September 2016 - 20:53

Ron:

Top geniet.

Verslag uit: Oeganda, Gulu

AFRIKA, ook een land op mijn bucketlist, Uganda zou in eerste instantie niet mijn 1e keus zijn geweest maar omdat Mandy er vrijwilligerswerk gaat doen in een weeshuis Welcome Home Ministries Africa in Jinja wat ik overigens kei-stoer vind dat ze dat gaat doen, werd het bestemming Uganda.
Mandy vertrekt 29-09 en vliegt samen met Annemie en Alibert. Zij zijn experts in vliegen naar Uganda en experts in het weeshuis wat zij samen runnen met een Amerikaanse Mandy. Nu is het al "grote Mandy" en "kleine Mandy" Echter gaan zij veel langer en dat zou betekenen dat kleine Mandy alleen terug zou moeten vliegen en alleen 6 uur in een taxi moet zitten van Jinja naar Entebbe. Met alle bijgeloven van het plaatselijke man-volk vond ik dat niet zo'n best idee.
Daardoor ontstond mijn idee om haar te gaan ophalen.......
Dit gedeeld met mijn reismaatje Jeanne en die vond het meteen een geweldig idee en zo gezegd zo gedaan....we gaan samen. Super tof!!
Wij vertrekken de 24e en gaan een rondreis maken met Matoke Tours.
We eindigen 12-10 op het vliegveld waar de rest van de groep ( tot nu bestaat ons groepje uit 4 ) dus waarschijnlijk 2 mensen terug vliegen naar Amsterdam en wij nog een transfer hebben naar Jinja.
Daar blijven we nog een dag of 4 en vertrekken dan zaterdagavond laat weer richting Amsterdam.
Het was even een geregel om alle vliegtickets bij elkaar in te plannen maar het is gelukt.
We kijken ernaar uit en zijn al met aftellen begonnen...........