Pokhara - Reisverslag uit Lakeside, Verenigde Staten van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Lakeside, Verenigde Staten van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Pokhara

16 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Lakeside

Vanmorgen om 8.00 uur afscheid genomen van Chitwan Park, prachtige lokatie, overweldigende ervaring, van de natuur tot aan het met z'n 2-en op een compleet resort zijn!
Met dezelfde chauffeur richting Pokhara, een wat modernere stad op hoogte, middenin de bergen. 170 km hobbelen met 1x een plas/koffie-stop in 6 uur, niet slecht voor hier! Wederom alleen maar haarspeldbochten, hobbelwegen en druk verkeer. Je blijft je verbazen....beter kijk je links of rechts uit het raam ipv door de voorruit....niet goed voor je adrenaline level!!
Ons volgende hotel ligt dus in een vallei tussen de bergen, Pokhara is moderner van aard, je ziet hier geen armoedige huisjes langs de weg en er loopt een mengeling van moderne en traditionele kleding rond, jeugd is ook alleen maar bezig met selfies en rond paraderen, jongens lopen hier in de meest fantasierijke kapsels, meisjes hebben gewoon heel mooi lang glanzend zwart haar met hier en daar een gekleurd lintje.....zo anders dan in de andere steden! We vragen ons af wie t gelukkigst zou zijn.....
In Pokhara, overigens in heel Nepal, zijn de koeien heilig en lopen ook hier gewoon over de straat of over de stoep. Je wordt geacht als voetganger opzij te gaan voor hare majesteit vaak gevolgd door een prins- of prinsessekalfje!! Helemaal geweldig, als ze op straat een vlaai neerleggen wordt dat netjes opgeruimd door degene die t dichtst bij woont.....vind het helemaal top!! Wat een schril contrast met hoe wij omgaan met onze koeien.....mogelijk was ik dan nooit vegetariër geworden...deze koeien hebben een super leven voor ze geslacht worden en vervolgens alles wordt gebruikt. Respect !!
We hebben een grote kamer voor Nepalese begrippen, da's fijn, kunnen we onze koffer een x herstructureren, het is een bende geworden en maar goed dat er lekker frisse geursticks van Jeanne in zitten. Het vochtige weer laat zijn geursporen achter......
Maar eerst eens een rondje lopen hier, wel lekker na al die uren in een auto. Tuurlijk weer veel winkeltjes maar die laten we maar even links liggen en gaan we rechts voor een lekkere bananenpannekoek....tijd voor lunch. Daarna nog wat rond gelopen en kwamen we uit bij een mooi groot meer, echter begon het te donderen. Koffietijd dan maar, helaas was de stroom weer eens uitgevallen dus geen cappuccino. Dan maar Nescafe.....met warme melk ook lekker als het ook nog eens gaat regenen.....en niet zo zachtjes. Mensen in bootjes snellen naar de kant, iedereen zoekt een droog plekje. Heerlijk met die Nescafe....we genieten. Zelfs van de regen......ach, we zijn er mee begonnen en waarschijnlijk gaan we er deze vakantie ook mee eindigen, slecht weer in NL hebben we gelezen!
Vervolgens hebben we voor morgen, onze laatste dag hier, een heerlijke hoofd- en voetmassage geboekt in dezelfde straat als waar ons hotel ligt. We kijken er al naar uit, zelfs daar moet je onderhandelen over de prijs??!! Zoals jullie ondertussen weten....Jeanne's expertise dus die ritselt een mooi prijsje voor ons 2 voor bijna 2 uur frummelen. Heerlijk......
Nadat het weer was opgeklaard zijn we terug gelopen, liggen lezen op bed, wat kan dat toch lekker zijn, gewoon niks doen en vooral niks MOETEN. Alle apps van thuis geven een indruk van mijn drukke leven waar ik nu even niet aan deelneem.....al mijn taken zijn verdeeld en zo blijkt valt het niet altijd mee zonder moeders ( haha....) nog ff en dan is ze er weer hoor!!!
We worden ons bewust dat we nu echt aan het aftellen zijn naar het einde....
Nog maar extra bewust genieten van de laatste dagen dan......morgen geen wekker!!

Dag 2 Pokhara; wel of geen wekker, 6 uur wakker allebei....grumpf !! Paar keer omdraaien maar dat moet je niet teveel
doen in Nepalese hotelbedden want dan steken de veren in je heup of zo!
Lezen dan maar.....ben een indrukwekkend boek aan het lezen van Tania Bongers, vrouw die tijdens haar zwangerschap hoort dat ze baarmoederhalskanker heeft en vervolgens haar eigen plan trekt en besluit het kindje te houden door de chemokuren heen....mooi boek over het durven vertrouwen op je eigen gevoel!! Bijna uit, laatste hoofdstuk bewaren we voor later, ontbijten, in elk nieuw hotel zijn we benieuwd naar het ontbijt, heel eerlijk waren er niet echt veel goeie! Yakkie in Lhasa blijft ons toppertje! En ook na dit hotel.....gelukkig zijn we niet zo veel eisend.
Na het ontbijt zijn we een lekker eind gaan wandelen, het weer is prachtig! Stralende zon, langs het grote meer, heerlijk, bergen op de achtergrond, waterpartij er onder. Er komen een stel
kinderen met wat moeders aan gewandeld.....we zijn weer even een bezienswaardigheid, kleintjes giechelen, moeders knikken vriendelijk. Op hetzelfde plekje als gisteren zijn we een cappuccino gaan drinken, nu wel stroom! Heerlijk daar aan t meer.....paar uur later en nog een heerlijke smoothie verder slepen we ons terug naar t hotel om de koffer goed in te pakken zodat we dat in Kathmandu niet meer hoeven te doen. Jeanne wil nog even wat kaarten scoren in een winkeltje....al wachtende buiten valt mijn oog op 2 prachtige, bij elkaar horende beelden; ik zie ze al staan voor mijn raam, al een tijdje op zoek naar iets om dat plekje te vullen, staat het zomaar hier in Nepal!! Ondertussen komt Jeanne aangelopen en is het met me eens, mooi stel die beelden. Bij Jeanne moet je opletten te zeggen dat iets mooi is want voor je het weet heeft ze een bod gedaan en speelt ze het spel !! En ja hoor, de meneer van de winkel zag zijn kans schoon en stonden de beide beelden op de toonbank voor mijn neus. Ja, ze zijn echt heel mooi en de juiste kleuren ook. Maar.....hoe nemen we die dan weer mee, mijn gedachten gaan naar de zware singing bowls die ook al een extra tas hebben gekregen. Deze zijn echter te groot voor nog een extra tas, pfffff, dilemma! De meneer van de winkel ziet totaal mijn dilemma niet, goed inpakken en handbagage, no problem....ja maar, 23 kilo per koffer, .....no problem, Nepalese airport, no problem!! Dan gokken we het er maar op, tenslotte mogen ze ook weer blij zijn met het feit dat wij toch wel weer even de economie hebben gespekt hier! Overigens waren wij sinds 2 dagen zijn 1e klanten, en dat was geen verkooppraatje, het is overduidelijk hier, het gaat slecht sinds de aardbeving. Zo jammer want het is hier echt mooi en wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld!! Hoe dan ook, 1e klanten moet je respecteren vertelde de aardige meneer en kreeg Jeanne haar geboden prijsje weer voor elkaar.....haha!! De
meneer had er zelf ook lol in en probeerde ook nog eea aan Jeanne te verkopen, nadat hij haar eerst 7 jaar jonger had geschat ( what a beautiful day !! ) maar het was genoeg, helaas had ook hij geen zilveren peper en zout stel ( Jeanne spaart die ) en nog steeds geen gevonden hier. Alles werd super ingepakt en terug naar hotel. Koffer leeggehaald en opnieuw ingepakt, de zingende schaken in het midden en daaromheen gepakt, ff puzzelen want die koffer mag niet over de 23 kilo. Zo zijn we samen wel even bezig geweest, dit erin, dat eruit, dit er weer in...pfff! Blijft een vaststaand feit dat mijn beelden in de handbagage mee moeten, spannend!! Daarna opgefrist en om 16.00 bij de massage.
Gisteren netjes een afspraak gemaakt en wat aanbetaald....er stond 1 dame achter de balie en die wist overduidelijk niet wat wij kwamen doen en verstond geen engels.....grrrr!! Ze ging bellen en na 10 min kwam de meneer die gisteren zo zijn best deed om ons terug te laten komen....1000 maal excuses! Na wat gerommel konden we dan eindelijk gaan liggen, eerst hoofd hadden we gevraagd, daarna voeten, konden we in ieder geval met 2 benen op de grond weer weg. We hebben het over ons heen laten komen ( zeg ik ook altijd als iemand voor de 1e keer komt ) met name de olie die in ons haar werd gegoten....daar het uit een zwart flesje kwam dacht Jeanne dalijk als brunette naar buiten te gaan....hahaha!!! Gelukkig viel het mee, het was heerlijk en de haren waren alleen ingeolied!! Daarna mochten we omdraaien en kwamen de voeten aan bod, of we eerst toch liever de aangereikte boxershort aan wilde doen, aan de voeten zitten ook 2 benen en die zouden ze ook meenemen....nou vooruit dan maar, wel een erg uitgebreide voetmassage, gelukkig waren de boxershorts van Calvin Klein anders had ik er geen aangedaan haha! Ik haat boxershorts!!! De kundige handen gingen verder en al snel was ik de boxershort vergeten....naast mij hoorde ik Jeanne ook niet meer....stil !
Al met al was het 2 uur later toen we buiten stonden met onze geoliede haartjes.....eerst maar douchen voor we gaan eten! Gelukkig hadden we warm water! Ook altijd afwachten hier....truc, 5 minuten kraan laten lopen. Daarna zijn we naar t zelfde restaurantje ( green lemon ) gegaan als gisteren, heerlijke macaroni-pasta op met tonijn...super combinatie, aan te bevelen restaurant!! Vandaag bleef het licht aan....gisteren viel de stroom uit....leve de kaars en leve Nepal !!
Morgen weer wel een wekker, 7 uur ontbijten en 8 uur terug naar Kathmandu voor ons laatste dagje en nachtje.....