Chitwan Park - Reisverslag uit Bachhauli, Nepal van Monique Bosch - WaarBenJij.nu Chitwan Park - Reisverslag uit Bachhauli, Nepal van Monique Bosch - WaarBenJij.nu

Chitwan Park

13 Oktober 2015 | Nepal, Bachhauli

Vanmorgen vroeg op, 7 uur ontbijten, spullen 2 verdiepingen naar beneden slepen ( geen lift ) uitchecken en onze chauffeur was er al, vertrek 07.50. Op naar de jungle, maar 170 km rijden en daar gaan we 6 uur over doen!!
Ondanks de vroegte al druk verkeer, wederom of nog steeds staan alle straten vol met langs de kant geparkeerde auto's, rijen dik, met daarnaast rijen dikke scooters. De regering heeft de benzine op de bon gedaan en nu moet een ieder op z'n beurt wachten en dat kan dagen duren, echt onvoorstelbaar wat je ziet. Naar mate we de stad uitkomen, na een file door een ongeluk, wat hier overigens niet gek is en sinds de aardbeving zijn er ook meer verkeersslachtoffers, men kruipt hier bovenop bussen om maar ergens te kunnen komen op een goedkope manier, levensgevaarlijk, bussen hangen scheef, scheuren door bochten, hoe dan ook, hoe meer we uit de stad komen hoe groener het wordt, dat is weer even een heel ander gezicht. Prachtige bergen met hele mooie boomgordels, schitterende beken, onderweg een paar x kunnen stoppen voor wat fotomomenten. Langs de weg zie je allemaal krotjes waar mensen echt wonen...wij kunnen ons dat echt niet voorstellen. De mensen hier leven om te leven, kennen weinig stress, voorzien zichzelf in hun onderhoud, kinderen spelen, honden, geiten en kippen lopen er rond, vrouwen wassen kleding in de rivier op een steen.....en ze kijken allemaal blij!!
Om 14.00 uur aangekomen bij het Chitwan Park, een reservaat met allemaal lodges, kleine huisjes, middenin de bushbush! We werden verwelkomd door de manager, kregen een drankje en werd eea uitgelegd. Meteen maar weer alle eettoestanden doorgegeven en " no problem " lunch ready in 30 min. Oké....goede start. Onze lodge is allerschattigst. Overal horren ( wel fijn hier ) 24/7 elektra, ook fijn daar Nepal gemiddeld regelmatig 8-12 uur geen elektra heeft en een airco die al lekker aanstond. Je merkt meteen dat je hier in de jungle bent, hoge vochtigheidsgraad, dus plekweer!! We hebben nu wel allerlei temperaturen en klimaten over ons heen gekregen zeg !!
Koffers neergezet en de lunch was klaar. Heerlijke groenten, rijst, aardappelpuree en alles vers! Speciaal voor ons gemaakt want er was verder niemand....misschien waren anderen op jungletocht of zo. Het oogde een beetje verlaten. Na de lunch zijn we even gaan liggen ( men heeft hier tropenritme dus siësta ) om 5 uur zouden we gaan wandelen met een gids. We waren allebei een beetje weggesuft tot er op de deur werd gebonkt....time for walk! Lange broek aan want we gingen door de bushbush. Mooie wandeling gemaakt, van alles gezien van olifantensporen tot rhino's die spontaan aan de waterkant kwamen drinken wat ze schijnbaar niet zo snel doen overdag. Zeker niet als ze mensen ruiken, dus volgens onze gids hadden wij een goede vibe of een goede geur want rhino's ( soort neushoorn ) gebruiken hun neus, nou....kan me niet voorstellen dat die neus mij lekker vind ruiken, het zweet staat overal tussen en op !! Mijn hoofd heeft al zeker een half uur een lekke koppakking....en dan zal
ik de rest maar achterwege laten..haha! Prachtigs zonsondergang! We hebben genoten van de wandeling, zo heerlijk in de natuur, rust en ruimte na het drukke Kathmandu en alle indrukken van de laatste dagen. Na de wandeling kregen we om 19.00 uur een dineetje....toen kwamen we erachter dat we op een Duits echtpaar na de enigste op het park waren!! 4 man personeel in de keuken en bediening alleen voor ons!! Ook sinds de aardbeving minder toeristen, mensen hebben hun reis gecanceld...wat jammer want het is hier echt prachtig!! We voelden ons helemaal in de watten gelegd. Na het eten terug naar onze lodge, opgefrist en op bed liggen appe, verslagje schrijven, wijntje drinken die we nog over hadden van Kathmandu en gaan slapen....meer kan je hier niet doen en morgen om 7.00 uur ontbijt en om 7.30 gaan we op pad.....we zijn benieuwd!!
Vanmorgen 06.15 wekker, 7.00 eten. Speciaal voor ons gemaakt ontbijtje; witte bonen in tomatensaus, gebakken aardappelen, toast, boter, jam, 2 gekookte eitjes, jus en thee!! Waar gaan we dat allemaal laten??? Van alles naar iets dan....gebakken aardappelen als ontbijt.....yakkie!! Maar met zoveel zorg gemaakt, je kan niet anders dan er iets van eten! 07.30 stond onze gids klaar, stukje lopen naar de rivier voor onze kano-tocht. We zitten hier gewoon midden in de natuur, zo'n heerlijke rust en geuren en geluiden. Per persoon 1 gids dus kwam er een gids bij en een kanomeneer. De kano's worden gemaakt van bomen, in april/mei worden er bladeren geoogst en daar worden de boten van gemaakt....uhm, zou dat blijven drijven? We hebben net gehoord dat 1 van de grootste krokodillen hier leeft!! En dan met 5 in zo'n bootje?? Loslaten dan maar, haha! Ik kan niet echt een woord vinden wat kan dekken hoe we dit ervaren hebben, de natuur is overweldigend, dat te voelen is amazing.....being here is fantastic!! In de kano om 7.45 uur, de zon net op, de natuur wordt wakker, alles is zo peaceful.....just amazing. We zweven over de rivier....in stilte....als er een speciale vogel langs komt word er gewezen en een naam genoemd....we zweven door, van de prachtigste waterbloemen tot de indrukwekkende natuur om ons heen....prachtig! We gaan een hoek om en de gids aan de voorkant wijst, bootje houdt in....en oog in oog met een enorm grote krokodil!! Die lag daar op de kant een beetje te zonnen....oog in oog is wat veel gezegd, hij sliep namelijk!! Langzaam ging 1 oog open maar schijnbaar zagen we er niet zo appetijtelijk uit, hij deed m weer dicht....mooi!! Langzaam gingen we verder en na een tijdje stil, een enorm grote rhino die aan het baden was.....bootje stopte. Foto's kunnen maken, het was een mannetje en nam de tijd voor zijn bad, pas toen hij uit het water ging konden we verder....wij moesten daar namelijk UIT het bootje! Oké...uit het bootje op de kant, korte briefing wat te doen als er een beer voor je neus staat....don't get excited... Haha....die is leuk, ze ruiken namelijk de geur van excitement ( that we know!!) in de ogen blijven kijken en achteruit lopen....we zullen ons best doen als we er 1 tegenkomen, ook als we een tijger zien, er leven ook Bengaalse hier, oohh, peace of cake!! Achter de gidsen blijven en luisteren.....yes sir !! Off we go.....
We volgen het spoor van de rhino die heeft er een lekkere modderbende van gemaakt, test voor de gore-tex-shoes. We komen nog een grote mannetjes rhino tegen die ook zijn ochtendbadje aan t nemen was en zich niet liet storen door ons.....zijn oren gingen even omhoog, leuk voor de foto, en dook hij vervolgens weer met zijn imposante lijf onder water....gewoon zo in de natuur, niks geen Zoo!! That's how it's suppoost to be !! Zo voelt het ook als je door deze jungle wandelt, alsof je te gast bent.....prachtige bomen gezien, allerlei soorten insecten met de meest mooie kleuren ( zou echt iets voor Mandy zijn ) je voelt je zo klein in zo'n oerwoud aan leven. Bijna 2 uur door de jungle gesjouwd en we hebben niet achter een boom hoeven gaan staan!! Muggen zijn er wel maar mij lusten ze meestal niet met mijn O-neg bloed, helaas vonden bloedzuigers mij wel lekker!! 2x op mijn been terwijl ik een strakke broek, sokken en dichte schoenen aan had!! Gemene krengen zijn het want ze laten ook niet meteen los. Bleh.....heel mijn sok en broek zaten onder de O-neg! Ondertussen waren we terug bij de rivier en gingen we met t bootje naar de overkant om daar te kijken naar de olifanten die gingen badderen....ze kwamen al aanlopen, elke dag mogen ze in de rivier.....je ziet dat ze er blij van worden. Wij ook, wat een ervaring om dit zo van dichtbij mee te mogen maken.....we zijn er stil van en vergeten bijna om foto's te maken!! 7 olifanten in een rivier met elk een begeleider, gesopt en wel.....slurven die zorgen voor een lekkere douche ook voor de begeleider op de olifant.....prachtig!! We worden uitgenodigd om ook een " douche " te komen nemen....uuhhh.....tja, met nog maar 1 lange broek wordt dat een beetje moeilijk.....die krijgen we nooit meer droog voor morgen!! En alles uittrekken is ook geen optie!! Uit praktische (westerse) overwegingen toch maar niet........en ik had al kennis gemaakt met 2 bloedzuigers! We hebben daar een hele tijd staan genieten tot een busje ons kwam ophalen en terugbracht naar onze lodge. Allebei meteen onder de douche gesprongen, kleding uit geklopt en gewrongen ( mijne waren helemaal nat van klammigheid ) en even op bed gezeten om na te genieten. Kopje koffie kwamen ze brengen.....super!!
Om 12.30 lunchen......ongelooflijk, wij zijn de enige in het hele park en het is hier best wel groot....speciaal bereide lunch voor ons, echt super lekker, we hebben wel om een kleine lunch gevraagd want ze stoppen ons hier helemaal vol! Niet meer gewend..3x per dag eten. De kok kwam zelfs vragen wat we vanavond wilde eten....!!
Na het eten hadden we nog tijd om even lekker voor onze lodge te zitten en te genieten van zowel het uitzicht als het heerlijke weer. Het was even niet meer zo benauwd en ergens achterin rommelde er onweer maar daar hebben we niets van gezien. Heerlijk zo..... Om 15.00 werden we opgehaald voor een jungle-safari. Daar ons hele programma wat we op papier hadden staan niet meer klopte wisten we ook niet meer wat te verwachten! Eigenlijk konden we een keus maken uit verschillende jungle- activiteiten maar misschien omdat we hier de enige waren ( de Duitsers waren alweer weg ) kregen we gewoon even het hele pakket, van het kanoën tot 2 x een jungle- wandeling, het olifanten wassen en de jungle-safari. Eenmaal aangekomen moesten we op de olifant en niet met z'n 2-en maar met z'n 4-en of eigenlijk 5 met de "bestuurder" erbij. In een bakkie....dat hadden we eigenlijk niet verwacht maar we konden niet anders als opstappen en hebben we 2 uur lang op de rug van een olifant soor de jungle gewaggeld...2 uur lang hebben we ons schuldig gevoeld. Het is niet dat ze werden geslagen met een prikstick of zo maar we voelde ons zo tuttig toeristisch!! Onderweg deden ze zich wel tegoed aan allerlei lekkere bladeren en olifantengras! Veel herten gezien en zelfs nog een keer een rhino-mama met een rhino-baby. Nadat we weer terug waren kregen ze banaantjes en dat vonden ze superlekker....er werd flink getoeterd met de slurven!! Daarna mochten de bakken er weer af. Iedere olifant heeft een eigen "baasje". Terug in de bus en onderweg nog gestopt voor hele mooie zonsondergang foto's. Even wat gerommeld in de lodge en om 19.00 uur gegeten, was weer heerlijk, zo verwend hier....zal thuis weer wennen zijn....rollen weer omgedraaid!!
Na het eten werden we getrakteerd op een plaatselijke folklore dansuitvoering, veel harde trommels en veel geschreeuw, echte lokale dansen. De mannen hadden er allemaal zin in maar bij de dames kon er geen lachje af, misschien ook een lokale traditie, niet lachen als je danst! Na een uur was t alweer voorbij, onze oren trommelden
nog na.....met het busje terug naar de lodge en lezen in bed....morgen vertrekken we weer om 8 uur......

• 15 Oktober 2015 - 21:34

Monique Bosch:

Hoi Monique,

Geweldig zeg jullie reis ,ik kijk er iedere dag naar uit wat jullie die dag weer beleefd hebben.
    Deze ervaring nemen ze je nooit meer af echt geweldig.
    Geniet er nog even van ,lieve groetjes Diny de Haan.